2025 m. sausio 28 d.” Boom Supersonic” amerikiečių viršgarsinis demonstracinis lėktuvas XB-1 įveikė garso barjerą ir pasiekė 1,122 macho (apie 1210 km/h) greitį 35 290 pėdų (apie 10 750 m) aukštyje. Šis skrydis yra svarbus civilinės aviacijos etapas – pirmasis nepriklausomas civilinis viršgarsinis skrydis nuo „Concorde” laikų.
„Reikėjo būti šiek tiek pamišusiam”: „Concorde” – praeities viršgarsinio skrydžio legenda. Įžanga.

Konkordas įkūnijo aviacijos revoliuciją, nes jo skrydžiai, kurių metu buvo pasiektas 2 machų greitis, suteikė galimybę nuskristi iš Londono į Vašingtoną vos per 3 valandas.
Tačiau šis pasiekimas turėjo savo kainą: viršgarsinis sprogimas, intensyvus garso sprogimas, kuris trikdė praskrendančių regionų ramybę, kėlė nepatogumų ir diskomfortą vietos gyventojams. Dėl šios triukšmo problemos buvo uždrausti viršgarsiniai skrydžiai virš apgyvendintų teritorijų, o 2003 m. „Concorde” programa buvo nutraukta.
Tačiau dabar šį kraštovaizdį keičia didelė naujovė. 2025 m. sausio 28 d. Amerikos bendrovė ” Boom Supersonic” padarė išskirtinį proveržį su savo prototipu XB-1, elegantiškai pramintu „Baby Boom”. Jis kelis kartus įveikė garso barjerą neskleisdamas nė menkiausio nuo žemės girdimo triukšmo. Kaip tai buvo įmanoma?
XB-1 ir „Boomless Cruise” naujovė
Kad visiškai suprastume šį proveržį, pirmiausia turime suprasti viršgarsinio bumo sąvoką.
Pagalvokite apie baseiną: jei lėtai judinate ranką, vanduo švelniai teka aplink ją.
Tačiau jei staigiai pagreitinsite, kils galinga banga. Tas pats principas galioja ir ore: esant nedideliam greičiui lėktuvas generuoja garso bangas, išsisklaidžiusias ratu aplink lėktuvą; viršydamas garso greitį lėktuvas pasiveja ir paskui aplenkia šias bangas, kurios negali tolygiai išsisklaidyti, ir tada jos suformuoja kūgį lėktuvo gale. Tai sukelia smūginę bangą. Oro slėgis pasikeičia labai staiga, todėl atsiranda būdingas „sprogimas”. Šis triukšmas išlieka per visą lėktuvo kelionę, jei jis skrenda didesniu nei garso greičiu, o ne tik tada, kai įveikia garso barjerą.

XB-1 šio reiškinio išvengia sudėtingu metodu, vadinamu „Macho atjungimu”. Skrendant didesniame aukštyje, kur oras yra mažiau tankus ir garsas sklinda kitaip, sprogimo bangos lengviau išsisklaido gerokai anksčiau, nei pasiekia žemę. Taigi reikia sukurti ne tik tylius orlaivius, bet ir orlaivius, galinčius skristi tokiame aukštyje, kad jų sklidimas taptų nepastebimas tiems, kurie lieka ant žemės.
Nors kai kurie kariniai orlaiviai jau naudoja šią technologiją, komercinėje civilinėje aviacijoje ji taikoma visiškai pirmą kartą.

Pagrindiniai XB-1 duomenys
- Didžiausias pasiektas Macho greitis: 1,18 (maždaug 1240 km/h)
- Didžiausias aukštis: 36 500 pėdų (apie 11 100 m)
- Bendras skrydžių skaičius: 13 (nuo 2024 m. kovo mėn. iki 2025 m. vasario mėn.)
- Viršgarsinių skrydžių skaičius: 2
- Fiuzeliažo ilgis: 21 metras (68 pėdos)
- Sparnų plotis: 5,2 m
- Varikliai: 3 GE J85-15 varikliai
- Medžiagos: anglies kompozitai
Bandymai ir viršgarsinė tyla
2025 m. vasario 10 d. atlikus antrąjį viršgarsinį XB-1 skrydį, buvo atlikti papildomi bandymai, įskaitant aerodinaminius matavimus ir vibracijos elgseną esant dideliam greičiui (flutter). Naudojant naujovišką ” boomless cruise” technologiją, žemėje nebuvo užfiksuota jokio triukšmo, o tai įrodo, kad viršgarsiniai komerciniai skrydžiai gali būti tylūs.

„Viršgarsinis XB-1 skrydis įrodo, kad komercinių viršgarsinių skrydžių technologija jau parengta. Nedidelė talentingų ir ryžtingų inžinierių grupė pasiekė tai, kam kadaise reikėjo vyriausybės įsikišimo ir milijardų dolerių. Kitas mūsų žingsnis – pritaikyti XB-1 patikrintą technologiją viršgarsiniam laineriui „Overture”. Mūsų galutinis tikslas – padaryti viršgarsinio skrydžio privalumus prieinamus visiems
– Blake’as Schollas, „Boom Supersonic” generalinis direktorius
Besikeičianti reguliavimo sistema
2025 m. birželio 6 d. JAV prezidentas Donaldas Trumpas pasirašė įsaką, kuriuo Federalinei aviacijos administracijai (FAA ) nurodė per 180 dienų panaikinti viršgarsinių skrydžių virš žemės draudimą, jei jie nesukelia žemėje girdimo trenksmo. Šis įsakas priimtas po to, kai 2025 m. gegužės mėn. buvo pristatytas Viršgarsinės aviacijos modernizavimo įstatymas, kuriam pritarė dviejų partijų JAV įstatymų leidėjų grupė ir kuriuo siekiama sudaryti palankesnes sąlygas inovacijoms ir įtvirtinti JAV lyderystę ateities civilinėje aviacijoje.

„Overture”, komercinis XB-1 įpėdinis
Demonstracinis lėktuvas XB-1 atveria kelią viršgarsinio komercinio orlaivio ” Overture” atsiradimui. Planuojama, kad „Overture” bus pradėtas eksploatuoti apie 2029-2030 m. Juo bus galima skraidinti 64-80 keleivių, jis skris 1,7 macho greičiu (apie 2220 km/h), o jo skrydžio nuotolis sieks beveik 7870 km.
Paskatinta techninės XB-1 sėkmės, „Boom Supersonic” dabar siekia nuo 2029 m. pradėti prekiauti savo pagrindiniu orlaiviu „Overture”. Šiame sudėtingame orlaivyje tilps 64-80 keleivių, o jo greitis sieks 1,7 macho (apie 2220 km/h, t. y. beveik dvigubai daugiau nei dabartinių komercinių orlaivių). Jo skrydžio nuotolis sieks beveik 7 870 km, todėl keliones, pavyzdžiui, Londonas-Dubajus, bus galima įveikti vos per 4 valandas.
Ši išskirtinė aviacijos naujovė, žinoma, skirta reikliems klientams, kuriems svarbi diskretiška prabanga ir optimalus efektyvumas. Bilietai bus siūlomi už didesnę kainą nei įprastų lėktuvų, o jų tikslinė grupė – verslo keliautojai ir privatūs klientai, kurie pirmenybę teikia greičiui, komfortui ir išskirtinumui.
Lėktuvas „Overture” bus varomas nuosavais ” Symphony” varikliais, kuriuos sukūrė „Boom Supersonic” Šiaurės Karolinoje, ir galės naudoti vien tik tausius aviacinius degalus (SAF).

Praktinė reikšmė įmonėms
Viršgarsinio transporto sugrįžimas žada iš esmės pakeisti tarptautines verslo keliones:
- Skrydis iš Paryžiaus į Tokiją gali sutrumpėti iki 6 valandų.
- Aukščiausios klasės padėtis: bilietų kainos prilygsta geresnės verslo klasės kainoms.
- Tvarūs įsipareigojimai: skrydžiai, kuriuose naudojama iki 100 proc. tvaraus kuro ir integruota anglies dioksido kompensacija.
Įmonės galės optimizuoti laiko valdymą, padidinti produktyvumą ir sustiprinti savo įsipareigojimus aplinkosaugos srityje.



Išvada: naujos viršgarsinių skrydžių eros link?
Sėkmingai sukūrusi XB-1, „Boom Supersonic” siekia tapti civilinių viršgarsinių skrydžių atgimimo lydere. Netolimoje ateityje su„Overture” gali įvykti revoliucija verslo kelionėse ir vadovams pasiūlyti apčiuopiamą ir veiksmingą greitų tarptautinių kelionių sprendimą.
Kitus bandymus ir sertifikavimo etapus tikimasi atlikti iki 2027 m., prieš pirmuosius komercinius skrydžius, kurie numatomi apie 2029 m.
Ar esate pasirengę patirti šią naują viršgarsinę erą?
Klausimas? Susisiekite su mūsų komanda

Izabelė Klerk
AEROAFFAIRES generalinis direktorius

Francois-Xavier Clerc
AEROAFFAIRES įkūrėjas
Mūsų oro ekspertai yra pasirengę jums padėti kiekviename jūsų rezervacijos etape.