
Kas būtų, jei sraigtasparniai savo greičiu galėtų varžytis su lėktuvais? 2013 m. birželio 7 d. „Eurocopter X3” (prancūziškai „X-cube”) pasiekė 472 km/val. greitį ir tapo greičiausiu sraigtasparniu pasaulyje.
Iš dalies sraigtasparnis, iš dalies lėktuvas – šis technologinis perlas nutiesė kelią naujos kartos hibridiniams orlaiviams. Kaip jis veikia? Kokius iššūkius jis įveikė? Ir svarbiausia, ar vieną dieną jis gali pakeisti mūsų verslo keliones ar skubios pagalbos misijas?
Pasinerkite į šios legendinės mašinos istoriją, sužinokite apie daug žadančius jos įpėdinius ir sužinokite, kaip AEROAFFAIRES leidžia išsinuomoti sraigtasparnį pagal individualų užsakymą.

Šaltinis: Vikipedija
Greičiausio pasaulyje sraigtasparnio X3 programos kilmė ir tikslai
Eurocopter X3 yra girodinas – sraigtasparnio ir lėktuvo hibridas. Konkrečiai kalbant, stovėdamas orlaivis skrenda kaip sraigtasparnis, o skrydžio metu jis gali būti paverčiamas orlaiviu, kai skrenda horizontaliai.
Jį sukonstravo bendrovė „Eurocopter”, kuri 2014 m. tapo „Airbus Helicopters”, siekdama konkuruoti su „Bell-Boeing CV-22 Osprey”.
2000-ųjų pradžioje šios dvi aviacijos milžinės ieškojo geriausio įmanomo būdo, kaip suderinti lėktuvo nuotolio ir greičio galimybes su sraigtasparnio naudojimo patogumu. Tačiau tam reikėjo didelio biudžeto.
Todėl „Eurocopter” pradėjo X3 programą, kurios vienintelis tikslas buvo atlikti aviacinius demonstracinius bandymus, o ne masiškai gaminti naują orlaivį.
Kaip buvo sukurtas „Eurocopter X3”?
Eurocopter X3 yra dviejų orlaivių junginys:
- Jis turi variklio varomą pagrindinį rotorių, kuris, kaip ir sraigtasparnis, užtikrina vertikalų judėjimą.
- Jo trauką (horizontalųjį judėjimą) palaiko vienas ar daugiau variklių, panašiai kaip lėktuvo.
Kaip pagrindas darbui naudojamas AS-365N3 „Dauphin 2”, todėl jo išorė labai panaši į „Eurocopter”. Be to, „Eurocopter” turi EC155 penkių menčių rotorių ir visą EC175 transmisijos sistemą.
Turbosraigtiniai varikliai yra Rolls-Royce Turboméca RTM322. Iš viso 35 % dalių yra sukurtos specialiai „Eurocopter X3”.
Viena iš „Eurocopter” ypatybių yra ta, kad jis neturi galinio rotoriaus, vietoj jo įrengti du turbopropeleriniai varikliai, sumontuoti ant trumpų sparnų, leidžiantys pasiekti didelį pagreitį. Be to, sraigtai išdėstyti taip, kad pagreitis būtų horizontalus. Stabdymas taip pat daug efektyvesnis nei įprastinių sraigtasparnių. Pagrindinė pavarų dėžė suka ir pagrindinį rotorių, ir abu turbosraigtinius variklius.
Pirmieji „Eurocopter X3” skrydžiai įvyko 2010 m. rugsėjį Prancūzijos pietuose (Istres-Le Tubé oro bazėje Nr. 125).
Eurocopter X3 gali skraidinti du žmones ir sveria 5 200 kg. Jį ketinama naudoti gelbėjimo ir paieškos misijoms, tačiau jis niekada nebus pradėtas eksploatuoti ar naudoti oro transportui.

Šaltinis: Vikipedija
Koks yra vidutinis sraigtasparnio greitis?
Vidutinis sraigtasparnio kreiserinis greitis yra 300 km/h, palyginti su 850 km/h lėktuvo greičiu. Taip yra dėl sraigtasparnio ir jo rotoriaus veikimo principo.
Koks yra „Eurocopter X3” greičio rekordas?
Bendrovės „Airbus Helicopters” (anksčiau „Eurocopter”) sukurtas hibridinis sraigtasparnis „Eurocopter X3” yra technologinių naujovių koncentratas. Sukurtas sujungti sraigtasparnio manevringumą ir lėktuvo greitį, jis praplečia aeronautikos ribas.
Standartinis kreiserinis greitis jau dabar yra įspūdingas: 407 km/val. Tačiau X3 tuo nesibaigia. 2011 m. per bandomąjį skrydį jis pasiekė 430 km/val. greitį naudodamas mažiau nei 80 % savo galios. Šis pasiekimas iš karto patraukė dėmesį, ypač kai tais pačiais metais jis buvo pristatytas Paryžiaus aviacijos parodoje.
2012 m. orlaivis perskrido Atlanto vandenyną ir du mėnesius vykdė parodomąją kampaniją Jungtinėse Valstijose, už kurią pelnė prestižinį Amerikos sraigtasparnių draugijos Howardo Hugheso apdovanojimą.
Tačiau tik 2013 m. birželio 7 d. X3 tapo tikra legenda. Skrisdamas 3 050 metrų aukštyje jis pasiekė 472 km/h (255 mazgų) greičio rekordą horizontaliuoju skrydžiu, o leisdamasis viršijo 483 km/h (263 mazgų) greitį. Šiuo istoriniu skrydžiu buvo pasiektas nelicencijuotas sraigtasparnio greičio rekordas.
Pagrindinis X3 konkurentas tuo metu buvo Sikorsky X2 , kitas amerikietiškas hibridinis sraigtasparnis, skirtas daugiausia karinėms užduotims. Skirtingai nei pastarasis, X3 išsiskyrė natūraliu stabilumu, jam nereikėjo antivibracinių sistemų ar sustiprinto stabilizavimo.
Po 3,5 metų kūrimo, 199 bandomųjų skrydžių ir 155 skrydžio valandų X3 nuotykiai baigėsi. Vienintelis pagamintas prototipas tapo muziejaus eksponatu: iš pradžių jis buvo eksponuojamas Oro ir kosmoso muziejuje Le Buržė (Musée de l’Air et de l’Espace) kartu su „Concorde” ir „Mirage IV”, o 2017 m. perkeltas į Aviacijos muziejų Sen Viktore (Musée de l’Aviation) netoli Marselio, kur ir toliau stebina entuziastus.
Greičiausių pasaulyje civilinių ir karinių sraigtasparnių reitingas (2025 m.)
1. Eurocopter X3 (Airbus Helicopters) – 472 km/h
Sraigtasparnis „Eurocopter X3”, „Airbus Helicopters” technologijų demonstratorius, vis dar yra sraigtasparnio greičio rekordininkas. 2013 m. jis pasiekė 472 km/h greitį.
2. Sikorsky X2 – 463 km/h
Šis prototipas 2010 m. pasiekė greičio rekordą ir padėjo pagrindą vėlesniems projektams, pavyzdžiui, S-97 Raider.
3. Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor – tai tiltrotorius, kurį 2022 m. JAV kariuomenė pasirinko pakeisti sraigtasparnį „Black Hawk” pagal FLRAA (angl. Future Long-Range Assault Aircraft) programą.
Kovinė versija suprojektuota taip, kad galėtų pasiekti 518 km/h kreiserinį greitį 1480 km spinduliu.
Kita vertus, transporto versijos greitis ribojamas iki 280 km/val. 3 900 km spinduliu.
4. Raider X
2019 m. pristatytas „Sikorsky X2” įpėdinis „Raider X” yra skirtas naudoti JAV kariuomenėje, jame derinami naujausi technologiniai pasiekimai. Taip pat sukurtas S-97 pagrindu, jis gali pasiekti iki 463 km/val. greitį.
5. Airbus RACER
2024 m. ” Airbus RACER” (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft) demonstracinis orlaivis atliko pirmuosius skrydžius, pasiekdamas 407 km/val. kreiserinį ir 420 km/val. maksimalų greitį.
Jis skirtas tokioms misijoms kaip skubios medicinos pagalbos tarnybos, paieškos ir gelbėjimo darbai.
Be to, dėl hibridinės architektūros ir „ekologinio režimo” technologijos, leidžiančios išjungti vieną variklį kreiserinio skrydžio metu, juo siekiama 20 proc. sumažinti degalų sąnaudas.
6. „Westland Lynx” – 400 km/val
Kadaise buvęs oficialus rekordininkas, Tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) nuo 1986 m. sertifikuotas 400 km/h greičiu, šis britų sraigtasparnis tebėra istorinis greičio etalonas.
6. United Aircraft Zhang Ying R6000
2024 m. Kinija pristatė Zhang Ying R6000– 6 tonų sveriantį tiltrotorinį droną, galintį išvystyti 550 km/h kreiserinį greitį ir nuskristi 4 000 km.
Nors jis pirmiausia skirtas keleiviams ir kroviniams vežti, dėl savo parametrų yra vienas greičiausių vertikaliai kylančių orlaivių pasaulyje.
Vaizdo įrašas, kuriame pristatomas „Eurocopter X3” :
Kaip išsinuomoti sraigtasparnį?
Išsinuomoti sraigtasparnį labai paprasta. AEROAFFAIRES turi sraigtasparnių parką ir profesionalius pilotus. Skrydį galima užsisakyti keliais būdais:
- Gaukite pasiūlymą internetu,
- Skambinkite mums tiesiogiai mūsų rezervavimo linija +33 144 0991 82, 7/7-24H/24.
Kodėl verta rinktis mus?
AEROAFFAIRES bendradarbiauja su sraigtasparnių bendrovėmis visame pasaulyje, todėl galite naudotis itin konkurencingomis kito sraigtasparnio užsakomojo skrydžio kainomis.
Taip pat siūlome papildomas paslaugas: viešbučių ir restoranų užsakymą pagal jūsų skrydžio planą, vairuotojo vairuojamus automobilius antžeminiam transportui ir kt
Norint pradėti skraidyti su AEROAFFAIRES, tereikia pateikti paprastą pasiūlymą. Užpildykite savo asmeninius duomenis internetu ir mes surasime geriausiai jūsų poreikius atitinkančią bendrovę. Tada atsiųsime jums sutartį, kurią turėsite pasirašyti ir grąžinti.