Nusprendėte dėl parduodamo privataus reaktyvinio lėktuvo modelio ir norite jį įsigyti? Norite įsigyti privatų lėktuvą, bet nežinote, kurį pasirinkti? Ar jums įdomu, kokius formalumus oro linijų bendrovės turi atlikti rengdamos pardavimo sutartis?
Tuomet patekote į tinkamą vietą. Pateiksime jums visus atsakymus ir išsamią informaciją, reikalingą norint sužinoti, kaip įsigyti privatų lėktuvą.
Kokį orlaivį pirkti?
Verslo aviacijos rinka turi daug ką pasiūlyti. Iš tiesų yra daugybė orlaivių, atitinkančių skirtingus poreikius: laisvalaikio skrydžiai, tolimieji skrydžiai, verslo skrydžiai ir t. t. Jei nuspręsite įsigyti privatų lėktuvą, turėsite iš ko rinktis: dydžio, dizaino, našumo, technologinės įrangos ir t. t. Labai svarbu iš anksto nustatyti savo poreikius, kad galėtumėte teisingai pasirinkti. Todėl atrinkome geriausius rinkoje esančius orlaivius, atitinkančius jūsų konkrečius poreikius:
Perkate orlaivį laisvalaikiui?
Jei norite įsigyti privatų lėktuvą laisvalaikiui, pateikiame pagrindinius modelius, kuriuos turėtumėte apsvarstyti:
Pilatus PC-12, pagamintas Šveicarijoje, yra vieno variklio orlaivis su integruotu sraigtu. Jis yra saugus ir universalus, užtikrina tokius pačius saugos standartus kaip ir kiti šios kategorijos turbosraigtiniai lėktuvai. Pilatus PC-12 gali nusileisti daugiau kaip 2 500 Europos aerodromų, kuriuose negalėtų nusileisti privatus lėktuvas ar komercinis orlaivis. Jo privalumas – lengvai pasiekiami trumpi kilimo ir tūpimo takai Gštade – Saanene, Lozanoje, Arkašono Cap Ferret, Ile d’Yeu arba Saint-Tropez la Môle.
Specifikacijos:
. kreiserinis greitis: 464 km/val
. Didžiausias atstumas: 2090 km
. Kabinos dydis: 5,16 m ilgio – 1,47 m aukščio – 1,52 m pločio
. Kategorija: Turbosraigtiniai lėktuvai – 2 pilotai ir 6 keleiviai
Naujo orlaivio kaina: nuo 3,36 mln.

- Embraer Phenom 100
Phenom 100 yra labai lengvas verslo lėktuvas, kurį gamina Brazilijos gamintojas Embraer. Jo ištobulintą, elegantišką interjerą iki smulkmenų suprojektavo BMW. Jame yra daug vietos bagažui ir lizdų paltams bei kompiuteriams.
Techniniai duomenys:
. 720 km/h kreiserinis greitis
. Didžiausias nuvažiuojamas atstumas: 2200 km
. Kabinos dydis: 3 m ilgio, 1,37 m aukščio ir 1,40 m pločio
. Kategorija: labai lengvas reaktyvinis lėktuvas (LVJ) – 2 pilotai ir 4/5 keleivių
Naujo orlaivio kaina: nuo 3,581 mln. eurų

Perkate lėktuvą verslui?
Verslo skrydžiams atraskite lėktuvus su geriausias darbo sąlygas siūlančiomis kabinomis:
Keturias labai patogias VIP vietas turintis „Citation Mustang” yra puiki darbo priemonė. Šis itin lengvas privatus lėktuvas tinka klientams, ieškantiems praktiško ir labai ekonomiško sprendimo trumpoms kelionėms lėktuvu.
Techniniai duomenys:
skrydžio greitis: 630 km/val
. Didžiausias atstumas: 2160 km
. Kabinos dydis: 3 m ilgio, 1,37 m aukščio ir 1,40 m pločio
. Kategorija: labai lengvas reaktyvinis lėktuvas (LVJ) – 2 pilotai ir 4 keleiviai
Naujo orlaivio kaina: 2,94 mln. eurų

Verslo reaktyvinis lėktuvas „Citation XLS” idealiai tinka skrydžiams Europoje. Tai vidutinio dydžio orlaivis, kuris vis tiek gali pasiekti trumpus ar sudėtingus pakilimo takus, pavyzdžiui, kalnuose ar prie jūros. Jame gali tilpti iki dešimties keleivių ir yra labai erdvus krovinių skyrius.
Techniniai duomenys:
skrydžio greitis: 805 km/h
. Didžiausias atstumas: 3600 km
. Kabinos dydis: 5,79 m ilgio – 1,65 m aukščio – 1,70 m pločio
. Kategorija: Vidutinės klasės privatus lėktuvas – 2 pilotai ir 10 keleivių
Naujo orlaivio kaina: 13 mln. eurų

Perkate lėktuvą, kad galėtumėte keliauti patogiai?
Kaip ir „CAC 40” vadovai ar didžiausi futbolininkai, galite rinktis prabangesnius modelius:
Praetor 600 yra ypač technologiškai pažangus supervidutinio dydžio verslo lėktuvas. Jis pasižymi nemažu nuotoliu, todėl be sustojimo gali nuskristi beveik 4 500 km ir nesunkiai įveikti maršrutą Londonas-Niujorkas.
Pagrindinės savybės:
. Kreiserinis greitis: 850 km/val
. Didžiausias atstumas: 4500 km
. Kabinos dydis: 8,20 m ilgio, 1,83 m aukščio ir 2,49 m pločio
. Kategorija: Vidutinės klasės privatus lėktuvas – 2 pilotai, 12 keleivių
Naujo orlaivio kaina: 30 mln. eurų

- Dassault Falcon 6X
Derindamas technines galimybes ir prabangų dizainą, Falcon 6X atitiks reikliausių klientų lūkesčius. Dėl „Pratt & Whitney Canada PW812D” variklių, pasižyminčių neprilygstama galia, jis idealiai tinka vidutinio ir ilgo nuotolio skrydžiams. Galiausiai, jame įrengtas šiltas ir tylus salonas, pasižymintis moderniu stiliumi, kurį galima 100 % pritaikyti.
Savybės:
. Skrydžio greitis: 980 km/val
. Didžiausias atstumas: 10 186 km
. Kabinos dydis: 12,3 m ilgio, 1,98 m aukščio ir 2,58 m pločio
. Kategorija: Tolimųjų reisų privatus lėktuvas – 2 pilotai ir 16 keleivių
Naujo orlaivio kaina: 38 mln. eurų

- Bombardier Challenger 850
Elegantiško dizaino „Challenger 850” yra varomas GECF34-3B1 varikliais, kurie jam suteikia maksimalų 850 km/h greitį. Šis tolimųjų reisų lėktuvas vertinamas dėl neprilygstamo komforto erdviame salone. Jame 16 keleivių gali naudotis įvairiomis erdvėmis: virtuvėle, keliais tualetais..
Savybės:
. Skrydžio greitis: 850 km/val
. Didžiausias atstumas: 5000 km
. Kabinos dydis: 14,7 m ilgio, 1,85 m aukščio ir 2,49 m pločio
. Kategorija: Tolimųjų reisų reaktyvinis lėktuvas – 2 pilotai ir 13/16 keleivių
Naujo orlaivio kaina: 21 mln. eurų

Kaip oro transporto bendrovės rengia sutartis?
Kasmet užsakomi orlaivių užsakymai yra ilgų ir audringų derybų rezultatas. Jose dalyvauja oro linijų bendrovės ir privačių lėktuvų gamintojai ir jos gali trukti kelerius metus. Iš tikrųjų šie milijonų eurų vertės orlaivių užsakymai prasideda gerokai anksčiau, nei jie pristatomi Paryžiaus aviacijos parodoje. Šių užsakymų kilmė gali būti dvejopa: arba jie sudaromi orlaivių gamintojų inicijuotu konkursu, arba vežėjams paskelbus konkursą.
- Aviakompanijų gamintojų inicijuoti konkursai
Šiuo atveju konkursą inicijuoja pats orlaivių gamintojas. Žinodami oro transporto bendrovių poreikius ir jų buvimo vietas, orlaivių gamintojai galės reguliariai teikti pasiūlymus.
- Vežėjų skelbiami konkursai
Antrasis variantas – siųsti gamintojams „Prašymą pateikti pasiūlymą”. Tuomet bendrovė iš anksto parengia viso orlaivių parko planą, kad per kelerius metus patenkintų savo reikalavimus, susijusius su orlaivių kiekiu ir tipu. Kai kurios bendrovės, vykdydamos didžiausius užsakymus, parengia orlaivių parko planus net 20 metų laikotarpiui. Atsižvelgiama į daugelį kriterijų: konkurentų orlaivių parkus ir projektus, prognozuojamą eismą, pelningumo tikslus, naftos kainų tendencijas, investuotiną biudžetą ir t. t. Be to, jei siekiama papildyti orlaivių parką jau gerai žinomais arba naujais rinkoje esančiais modeliais, procedūros nebus vienodos. Pavyzdžiui, „klasikiniam” orlaiviui pakanka paprastos preliminariosios sutarties. Kita vertus, naujesniems modeliams reikės išsamesnio techninio, komercinio ir finansinio tyrimo.
Kokie yra kriterijai, pagal kuriuos galima laimėti sutartį?
Nuo pat kampanijos pradžios taikomi keli kriterijai. Svarbiausias elementas yra orlaivio eksploatacinių savybių įvertinimas, į kurį įeina variklių kokybė ir variklių gamintojų, dalyvaujančių įrenginėjant orlaivį, skaičius. Tačiau tai dar ne viskas: įtakos turi ir kiti veiksniai, pavyzdžiui, aptarnavimo ir techninės priežiūros išlaidos, pristatymo laiko tarpsniai, orlaivių pakuočių prieinamumas ir t. t. Dauguma bendrovių, kurioms tenka didelės investicijos, parengia tam tikras programas, kad sumažintų išlaidas ir apsidraustų. Todėl kai kurios sutartys gali būti beveik 600 puslapių apimties.
Kaip deramasi dėl kainų?
Kaip vyksta derybos? Nors kai kurios oro transporto bendrovės, pavyzdžiui, „Ryanair”, daro viską, kad sumažintų sąnaudas, dažnai laimi gamintojas. Orlaivių gamintojui pateiktam užsakymui automatiškai bus taikoma kainų kitimo formulė. Šį metodą, dar vadinamą „eskalacijos formule”, sudaro kainų pokyčių indeksavimas pagal įvairius parametrus: darbo jėgos, žaliavų, naftos kainą ir t. t. Tokiu būdu taikoma mažėjanti masto ekonomija: kuo didesnis lėktuvų parkas, tuo brangesnis užsakymas.
Kitas elementas, iš kurio oro transporto bendrovės gauna maržą, yra susijusios paslaugos. Pagrindinė šių paslaugų paskirtis – orlaivio techninė priežiūra įvairiais lygmenimis: perono techninė priežiūra, orlaivio konstrukcijos, variklių, įrangos ir komponentų techninė priežiūra. Šie kapitaliniai remontai paskirstomi laike ir skirstomi į skirtingas kategorijas. Nuo A kategorijos, kai techninė priežiūra atliekama kas mėnesį, iki D kategorijos, kai techninė priežiūra atliekama kas 4/5 metų, šis elementas yra realus pajamų šaltinis gamintojų nuolaidoms amortizuoti. Šis sektorius, kuriame iš pradžių dominavo variklių gamintojai, sparčiai auga ir neseniai buvo išplėstas įtraukiant orlaivių gamintojus. Tikimasi, kad MRO (techninė priežiūra, remontas ir kapitalinis remontas) rinka iki 2025 m. išaugs 20 proc.
Kokios didelės yra nuolaidos? Kokią galutinę kainą moka bendrovė?
Nuolaidos priklauso nuo užsakymo dydžio ir sudėties. Priklausomai nuo užsakyto orlaivio tipo, užsakymo tikslo ir užsakovo dydžio, nuolaida gali svyruoti nuo 40 % iki 55 %. Labai didelių orlaivių, tokių kaip A380, užsakymų atveju tai reiškia didelį nukrypimą nuo skelbiamos kataloginės 400 mln. dolerių kainos. Nors oro transporto bendrovės labai retai moka šią kainoraščio kainą, ji yra orientacinė. Pavyzdžiui, ji naudinga apskaičiuojant pradines įmokas. Pirmosios įmokos, kurias vežėjas sumoka pateikdamas užsakymą, yra labai mažos ir palaipsniui didėja. Po pusantrų metų ši įmoka paprastai sudaro apie 25 %, ir tik pristatymo etape sumokamas visas likutis.
Kaip oro transporto bendrovės finansuoja savo užsakymus?
Gali atrodyti, kad tokių oro transporto bendrovių, kaip „AirFrance KLM”, milžiniškų „Airbus A350” ir „Boeing B787” užsakymų neįmanoma finansuoti. Tačiau didieji vežėjai turi keletą strateginių svertų, kad išvengtų bankroto.
Pirma, dabartinė išankstinių mokėjimų sistema leidžia oro transporto bendrovėms paskirstyti savo išlaidas per tam tikrą laiką. Visa kaina sumokama pristatymo metu, o ne užsakymo pateikimo metu. Todėl trumpuoju laikotarpiu bendrovė moka labai nedaug ir gali naudotis tam tikru lankstumu. Kitas svarbus elementas – oro transporto bendrovių naudojama išperkamoji nuoma. Aviakompanijos operatorius pagal šią strategiją išnuomoja savo orlaivį kitai bendrovei vidutiniškai šešeriems metams. Air France tokiu būdu finansuoja trečdalį savo orlaivių parko.