Privatus reaktyvinis lėktuvas yra prabangi ir greita transporto priemonė, skirta keliauti po pasaulį. Verslo aviacijoje yra kelių kategorijų reaktyvinių lėktuvų, tačiau kuris iš jų yra greičiausias pasaulyje?
60 % privačių reaktyvinių lėktuvų naudotojų yra profesionalai ir įmonės, siekiančios maksimaliai išnaudoti savo laiką. Specialiai pritaikyti skrydžiai leidžia išvengti eilių prie saugumo ir muitinės patikrų, fiksuotų reguliariųjų oro linijų tvarkaraščių arba patekti į oro uostus, į kuriuos nevyksta komerciniai skrydžiai, kuo arčiau kelionės tikslo.
Daugumai keliautojų privataus lėktuvo vertę lemia tik tai, kad juo galima labai greitai nuskristi ten, kur jie nori. Tai paaiškina, kodėl privačių reaktyvinių lėktuvų gamintojai tiek daug dėmesio skiria savo orlaivių galingumui ir kodėl keliautojai taip nori greitų orlaivių. Kai kurie privatūs reaktyviniai lėktuvai skrenda daug greičiau nei laineris.
Koks yra privataus reaktyvinio lėktuvo greitis?
Privataus reaktyvinio lėktuvo greitis iš esmės priklauso nuo orlaivio kategorijos ir variklio tipo.
Turbosraigtiniai lėktuvai, kurie yra propeleriniai, paprastai skrenda 300-800 km/h kreiseriniu greičiu.
Pavyzdžiui, verslo keliautojų labai mėgstamas turbosraigtinis lėktuvas PC12, kuriame telpa iki 8 keleivių, gali skristi iki 500 km/h greičiu.
Privačių reaktyvinių lėktuvų, kurių beveik visi yra varomi turboreaktyviniais varikliais, greitis priklauso nuo jų kategorijos:
– Labai lengvi privatūs lėktuvai (nuo 1 iki 5 vietų) paprastai skrieja 600-750 km/h greičiu.
Pavyzdžiui, „Citation Mustang”, itin lengvas privatus 4 vietų lėktuvas, gali skristi 630 km/h greičiu. Tos pačios kategorijos ” Phenom 100″ yra šiek tiek greitesnis – jo kreiserinis greitis siekia 750 km/h.
– Lengvieji privatūs reaktyviniai lėktuvai (nuo 5 iki 7 vietų) paprastai skrieja 700-850 km/h greičiu.
Lengvasis privatus reaktyvinis lėktuvas „ Phenom 300″, kuriame telpa iki 7 keleivių, skrieja 839 km/h greičiu .
– Vidutinio dydžio privatūs reaktyviniai lėktuvai (nuo 8 iki 10 vietų) skrieja 780-930 km/h greičiu.
Pavyzdžiui, 8 vietų privatus reaktyvinis lėktuvas Pilatus PC24, skrisdamas kreiseriniu greičiu, gali skristi iki 815 km/h greičiu.
– Tolimųjų reisų privatūs reaktyviniai lėktuvai (nuo 10 iki 16 vietų) yra mėgstamiausi, paprastai jie skrieja 850-1100 km/h greičiu.
Privačių reaktyvinių lėktuvų privalumas tas, kad jie gali pakilti iki 13 700 metrų aukščio. Tai leidžia jiems būti aukščiau nei laineriams ir skristi tiesiai. Pavyzdžiui, ” Citation Longitude” skraido iki 910 km/val. kreiseriniu greičiu.
Privataus lėktuvo greitis visada priklauso nuo oro sąlygų
Orlaivio greičio indikatoriuje nurodytas greitis niekada nėra tikrasis orlaivio greitis. Iš tikrųjų šis rodomas greitis (dar vadinamas indikaciniu oro greičiu) yra greitis, gautas tiesiogiai iš orlaivio išorinių jutiklių. Tačiau šie jutikliai neatsižvelgia į oro masę, kurioje skrenda orlaivis, taip pat į vėjo kryptį ir paviršių. O tai gali viską pakeisti!
2020 m. vasario mėn. virš Atlanto vandenyno siautė audra „Ciara”. Bendrovės „British Airways” lėktuvas Boeing 747-200 iš Niujorko į Londoną nuskrido per 4 val. 56 min. palyginti su įprastomis 6 val. 55 min. Tą dieną, kaip pranešė ” DailyMail”, į lėktuvo nugarą pučiantis iki 400 km/val. vėjas leido jam pasiekti daugiau kaip 1 100 km/val. greitį, kai įprastai jis skrenda 980 km/val. greičiu. Panašiai lėktuvą sulėtina ir priešpriešinis vėjas.
10 greičiausių privačių reaktyvinių lėktuvų pasaulyje
Lėktuvas „Airbus A320” gali skristi 870 km/h greičiu, o naikintuvas „Rafale” gali įsibėgėti iki 2 223 km/h. Tačiau kuris yra greičiausias privatus lėktuvas pasaulyje?
AEROAFFAIRESatskleidžia 10 greičiausių privačių lėktuvų pasaulyje!
10. Cessna Citation CJ4
Citation CJ4 yra dar vienas vidutinio dydžio privatus reaktyvinis lėktuvas. Jame gali tilpti 9 keleiviai. Visų pirma tai patobulinta CJ3 versija. CJ4 naudoja mažiau degalų nei jo pirmtakas.
Jį suka du „Williams FJ44-4A” varikliai, todėl jo kreiserinis greitis yra 835 km/h (0,676 macho, 1 machas yra garso greitis).

9. Cessna Citation Longitude
Citation Longitude yra vienas moderniausių privačių reaktyvinių lėktuvų, kuriuos siūlo CESSNA Aircraft. Jo erdvus ir rafinuotas salonas atspindi gamintojo tobulumo idealą. Jame gali tilpti iki 12 keleivių.
Lėktuvą Citation Longitude varo du to paties gamintojo „Honeywell HTF7700L” varikliai. Šie varikliai leidžia lėktuvui pasiekti 877 km/val. kreiserinį greitį (0,710 macho).

8. Dassault Falcon 2000
falcon 2000 yra istorinis privatus Prancūzijos orlaivių gamintojo reaktyvinis lėktuvas. Jį 1994 m. sertifikavo Europos aviacijos saugos agentūra (EASA). Falcon 2000 turi tokį patį sparnų plotį kaip ir jo pirmtakas Falcon 900.
2000 lėktuvą varo du CFE738-1-1B varikliai, kuriuos sukūrė „AlliedSignal” ir „General Electric”. Šie varikliai leidžia pasiekti 880 km/h greitį (0,712 macho).

7. Dassault Falcon 900 LX
900LX yra naujausias „Dassault Aviation” parduodamas „Falcon 900” serijos reaktyvinis lėktuvas.
Su 3 „Honeywell Garrett TFE731” varikliais 900LX pasiekia 900 km/h (0,728 macho) greitį. Nepaisant didelio greičio ir trijų variklių, „Falcon 900LX” sunaudoja mažiau degalų nei jo tiesioginiai konkurentai. Dėl savo nuotolio jis gali skristi nuo Niujorko iki Maskvos.

6. Bombardier Global 7500
Global 7500 yra aukščiausios klasės verslo lėktuvas, skirtas tolimiems skrydžiams. Dabar tai yra Kanados gamintojo „Bombardier” flagmanas. Jo erdvus salonas padalytas į keturias atskiras zonas. 7500 yra ypač patogus, nes jame įrengta lova.
Dėl dviejų „General Electric Passport” variklių „Global 7 500” skrieja 902 km/h greičiu (0,730 macho).

5. Gulfstream G550

gulfstream Aerospace
„Gulfstream G550” – amerikiečių privatus lėktuvas, pradėtas eksploatuoti 2004 m. Jo salone telpa nuo 14 iki 19 keleivių, o skrydžio nuotolis siekia 10 850 km.
Jį varo 2 „Rolls-Royce BR710” turboreaktyviniai varikliai, todėl maksimalus greitis siekia 1 093 km/h (0,885 macho).
4. Bombardier Global 6000

Bombardier Global 6000 yra Kanados privatus lėktuvas, pradėtas eksploatuoti 2012 m. Juo galima skraidinti iki 19 keleivių, jo skrydžio nuotolis – 11 214 km. Dėl erdvaus salono ir daugybės funkcijų jis yra vienas brangiausių privačių reaktyvinių lėktuvų rinkoje.
Du „Rolls-Royce BR710” turboreaktyviniai varikliai leidžia jam skristi iki 1099 km/h (0,89 macho)greičiu .
3. Dassault Falcon 7X

” Falcon 7X” yra privatus „Dassault Aviation” 2005 m. pradėtas gaminti privatus reaktyvinis lėktuvas. Jo salone gali tilpti iki 16 keleivių. Jo skrydžio greitis siekia 11 000 km/val.
Trys „Pratt & Whitney PW307A” turboreaktyviniai varikliai leidžia jam skristi iki 1 112 km/h (0,90 macho ) greičiu .
2014 m. gegužę „Falcon 7X” iš Niujorko į Londoną nuskrido per tuo metu rekordiškai trumpą laiką – 5 val. 54 min.
2. Gulfstream G500

Gulfstream G500 yra amerikiečių privatus reaktyvinis lėktuvas, pradėtas eksploatuoti 2004 m. Jo salone telpa iki 19 keleivių, o skrydžio nuotolis – 9630 km.
Jį varo du „Pratt & Whitney PW814GA” turboreaktyviniai varikliai, todėl maksimalus greitis siekia 1 143 km/h (0,925 macho).
1. Cessna Citation X+

Citation X+ yra didysis savo klasės nugalėtojas. 2010 m. „Cessna” jį pristatė kaip modernesnę „Citation X” versiją, kurios nuotolis siekia 6 410 km. Jo erdviame salone gali skristi nuo 8 iki 13 keleivių.
Du Rolls-Royce AE3007CE turboreaktyviniai varikliai leidžia skristi didžiausiu 1194 km/h greičiu (0,935 macho).
Jis gali pakilti į 14 300 m aukštį vos per 24 minutes ir nuskristi iš Los Andželo į Niujorką per mažiau nei 4 valandas. Deja, 2018 m. „Cessna” nutraukė „Citation X+” gamybą ir pasaulyje liko tik 23 šio modelio egzemplioriai.
DUK: Dažniausiai užduodami klausimai apie privačių reaktyvinių lėktuvų greitį
Kuo skiriasi privataus reaktyvinio lėktuvo kreiserinis greitis ir didžiausias greitis?
Kreiserinis greitis – tai optimalus greitis, kuriuo privatus reaktyvinis lėktuvas skrenda siekdamas taupyti degalus ir kartu išlaikyti stabilias eksploatacines savybes.
Jis paprastai yra mažesnis už didžiausią greitį, kuris yra didžiausias greitis, kurį orlaivis gali pasiekti, bet kuris ilgai neišlaikomas dėl pernelyg didelių degalų sąnaudų ir mechaninių apribojimų.
Pavyzdžiui, „Cessna Citation X+” kreiserinis greitis yra 1 194 km/h, tačiau didžiausias greitis gali būti šiek tiek didesnis, nors įprastomis skrydžio sąlygomis jis nenaudojamas.
Kokią įtaką privataus lėktuvo greitis turi jo skrydžio nuotoliui?
Kuo greičiau skrenda privatus reaktyvinis lėktuvas, tuo daugiau degalų jis sunaudoja, todėl gali sumažėti jo nuotolis. Lėktuvai projektuojami taip, kad būtų optimizuotas greičio ir nuotolio santykis.
Pavyzdžiui, „Bombardier Global 7500”, kurio kreiserinis greitis 902 km/h, nuotolis yra apie 14 260 km, o greitesnio reaktyvinio lėktuvo, pavyzdžiui, „Cessna Citation X+” (1 194 km/h), nuotolis sumažėja iki 6 410 km.
Pilotai kartais reguliuoja greitį, kad padidintų skrydžio nuotolį, atsižvelgdami į skrydžio poreikius.
Ar privatūs reaktyviniai lėktuvai gali viršyti garso greitį?
Ne, šiuolaikiniai privatūs komerciniai reaktyviniai lėktuvai neviršija garso greičio (1 macho, arba maždaug 1235 km/h jūros lygyje). Greičiausi reaktyviniai lėktuvai, pavyzdžiui, „Cessna Citation X+”, pasiekia 0,935 Macho, arba maždaug 90 % garso greičio.
Garso barjerą gali įveikti tik kariniai arba eksperimentiniai orlaiviai (pvz., Concorde, kuris jau nebegalioja), todėl verslo aviacijai kyla techninių ir reguliavimo apribojimų bei pernelyg didelių išlaidų.
Kodėl kai kurie privatūs lėktuvai turi tris variklius, o ne du?
Privačių lėktuvų su trimis varikliais, pavyzdžiui, „Dassault Falcon 7X”, variklio gedimo atveju yra papildomas rezervas, o tai pagerina ilgų kelionių per vandenynus saugumą.
Jie taip pat pasižymi geresnėmis eksploatacinėmis savybėmis aukštyje ir didesne degalų talpa. Tačiau šiuolaikiniai dviejų variklių orlaiviai yra tokie pat saugūs ir taupiau naudoja degalus, todėl jų populiarumas vis didėja.
Kokią įtaką oro sąlygos turi privataus lėktuvo greičiui?
Vyraujantys vėjai gali turėti didelę įtaką faktiniam (antžeminiam) privataus lėktuvo greičiui. Palankus vėjas į nugarą orlaivį pagreitina, kaip per audrą „Ciara”, kai „Boeing 747” pasiekė 1 100 km/h greitį dėl 400 km/h vėjo.
Priešingai, priešpriešinis vėjas lėtina orlaivį ir didina degalų sąnaudas. Turbulencija taip pat gali priversti pilotus sumažinti greitį komforto ir saugumo sumetimais.
Ar privatūs lėktuvai yra greitesni už komercinius lainerius?
Taip, kai kurie privatūs reaktyviniai lėktuvai yra greitesni už komercinius lainerius. Pavyzdžiui, „Airbus A320” skrieja maždaug 870 km/h greičiu, o tokie reaktyviniai lėktuvai kaip „Cessna Citation X+” arba „Gulfstream G500” viršija 1 100 km/h greitį.
Be to, privatūs reaktyviniai lėktuvai dažnai skrenda aukščiau (iki 15 000 m), taip išvengdami tankesnio oro eismo ir pasirinkdami tiesesnes trajektorijas.
Kaip pasirinkti privatų lėktuvą pagal greitį?
Pasirinkimas priklauso nuo jūsų prioritetų:
- Tik greitis: rinkitės „Cessna Citation X+” arba „Gulfstream G650”.
- Greičio ir nuotolio pusiausvyra: „Bombardier Global 7500” (902 km/h ir 14 260 km nuotolis).
- Trumpi skrydžiai ir greitis: „Phenom 300” (839 km/h) regioniniams maršrutams.
Kabinos reikalavimai, keleivių skaičius ir biudžetas taip pat turi įtakos sprendimui.
Kodėl nebegaminamas „Cessna Citation X+”?
2018 m. „Cessna” nutraukė „Citation X+” gamybą dėl mažos paklausos reaktyviniam lėktuvui, kuris yra toks pat greitas, bet ne toks universalus kaip tokie modeliai kaip „Gulfstream G650”, kuriame dera greitis, nuotolis ir komfortas.
Ar elektriniai arba hibridiniai privatūs reaktyviniai lėktuvai bus tokie pat greiti kaip dabartiniai reaktyviniai lėktuvai?
Kol kas elektrinių reaktyvinių lėktuvų prototipai (pavyzdžiui, „Eviation” modelis „Alice”) išvysto daug mažesnį greitį (apie 480 km/val.) ir turi ribotą nuotolį.
Hibridinės technologijos galėtų pagerinti šias charakteristikas, tačiau dešimtmečius jie negalės konkuruoti su tradiciniais reaktyviniais lėktuvais. Šiuo metu prioritetas teikiamas ne greičio, o išmetamųjų teršalų mažinimui.
Kaip privataus reaktyvinio lėktuvo greitis veikia keleivių komfortą?
Didelis greitis gali padidinti vibraciją ir triukšmą salone, ypač lengvuose modeliuose. Tolimųjų reisų reaktyviniai lėktuvai (pvz., „Global 7500”) suprojektuoti taip, kad dėl geresnės garso izoliacijos ir aerodinaminio stabilumo šis poveikis būtų kuo mažesnis.
Dideliu greičiu skrendant lėktuvu taip pat labiau juntama turbulencija, nors pilotai gali jos išvengti reguliuodami aukštį.