NEDELKITE UŽSISAKYTI SAVO SKRYDŽIŲ VASAROS SEZONUI!

Ieškokite lėktuvo, miesto ar informacijos…

Lyderis privačių lėktuvų nuomos srityje visame pasaulyje

„SkyDrive” orlaivis 2025 m. Osakos pasaulinėje parodoje

Privatinių lėktuvų nuoma
nuo 1991 m.

20 000
pasiekiamų prietaisų

45 000
užtikrintų skrydžių

120 000+
keleivių

4,9/5
klientų pasitenkinimas

100%
Anglies dioksido kompensacija

2025 m. balandžio 9 d. viršOsakos pasaulinės parodos vietos į orą tyliai pakyla futuristinių linijų lėktuvas. Trys sėdimos vietos, elektriniai rotoriai, kartu su „Thales” sukurta pilotų kabina – tai ne modelis, o realiai skrendantis ” SkyDrive”, vieno perspektyviausių besiformuojančios eVTOL(elektrinių vertikalaus kilimo ir tūpimo orlaivių) rinkos dalyvių, prototipas.

Šis skrydis nėra reklaminis triukas. Tai pirmas toks skrydis pasaulyje: viešai demonstruojamas trijų vietų eVTOL orlaivis, bandomas svarbioje institucinėje sistemoje, aiškiai remiamas Japonijos vyriausybės ir technologiškai remiamas pirmaujančio Europosavionikos gamintojo. Ji įkūnija aiškų siekį – paversti Japoniją viena iš lyderių beanglių oro transporto mieste srityje.

Informuotiems oro transporto stebėtojams tai yra lemiamas momentas. Dabar kalbama ne tik apie projektus, 3D vaizdus ar koncepcijas. Kalbama apie vis sparčiau besikeičiančią paradigmą – tylią, švarią, itin lokalizuotą aviaciją, galinčią per kelias minutes sujungti oro uosto terminalą su miesto sraigtasparnių aikštele, neišskiriant tiesioginių CO₂ emisijų. Šis sprendimas yra dar strategiškesnis tuo metu, kai didieji metropoliai siekia sumažinti spūstis sausumos keliuose ir ekologizuoti savo judumo politiką.

SkyDrive nėra vienintelė šioje nišoje. Tačiau jos gebėjimas derinti inovacijas, pramonės bendradarbiavimą ir valstybės paramą daro ją idealiu pavyzdžiu visiems, kurie domisi oro transporto raida – nesvarbu, ar tai būtų miesto, regioninis, ar verslo transportas.

Tinklalapyje AEROAFFAIRES, jau kelerius metus stebime naujų oro transporto formų vystymąsi. Taip yra ne tik todėl, kad jos pranašauja rytojaus aviaciją, bet ir todėl, kad jos pratęsia mūsų dabartinę misiją: siūlyti savo klientams – vadovams, VIP asmenims, projektų komandoms – patikimus, greitus ir individualiems poreikiams pritaikytus oro transporto sprendimus, nesvarbu, ar tai būtų privatūs reaktyviniai lėktuvai,sraigtasparniai, ar ateityje –eVTOL.

Šiame straipsnyje žengiame žingsnį atgal ir atidžiai apžvelgiame, ką „SkyDrive” iš tikrųjų reiškia verslo aviacijai ir pasaulinei aviacijos ekosistemai. Už įspūdingo vertikalaus kilimo įvaizdžio slepiasi kuriama rinka, tobulintini verslo modeliai ir pažadas, kurį reikia tesėti: švaresnio, judresnio ir išmanesnio oro transporto pažadas.

„SkyDrive”, Japonijos oro transporto mieste pradininkė

Bendrovę „SkyDrive” įkūrė savanorių inžinierių grupė, vadinama ” Cartivator”. Jų siekis 2012 m. buvo sukurti skraidančią transporto priemonę. Ne mokslinės fantastikos utopiją, o realią alternatyvą miestų spūstims, praktiškai pritaikomą kasdieniame transporte. 2018 m. projektas pasuko strateginiu keliu: oficialiai įkurta bendrovė „SkyDrive Inc.”, kurios misija – sukurti elektrinį eVTOL su vertikalaus kilimo ir tūpimo funkcija.

Japonijos bazė, tarptautinis finansavimas

Nuo pat pradžių „SkyDrive” sulaukė Japonijos privataus sektoriaus susidomėjimo. Tokios grupės kaip „Toyota”, NEC ir ” Fujitsu” teikė techninę, pramoninę ir finansinę paramą. Japonijos vyriausybė, pasitelkdama tokias agentūras kaip METI ir MLIT, palengvino eksperimentavimą ir prisidėjo prie specialios reguliavimo sistemos kūrimo. 2020 m. „SkyDrive” sėkmingai atliko pirmąjį bandomąjį skrydį su žmogumi, taip atverdamas kelią didesnio masto viešoms demonstracijoms.

Bendrovė greitai pritraukė kelis finansavimo etapus, kurių bendra suma viršijo 100 mln. dolerių, ir tai leido jai pramoniniu būdu plėtoti savo plėtrą. Savo būstinę ji įkūrė ” Toyota City”– tai stiprus jos ryšio su automobilių pasauliu simbolis ir jos noro demokratizuoti judumą oru taip, kaip savo laiku tai padarė automobilis.

SD-05: miesto aplinkai pritaikytas orlaivis

Projekto „SkyDrive” esmė – SD-05 modelis. Tai kompaktiškas eVTOL orlaivis su 100 proc. elektra varomu varikliu, skirtas vežti du keleivius ir pilotą nedideliais atstumais (dabartinė versija – apie 10-15 km, o ilgainiui ketinama įveikti daugiau kaip 40 km). Jame įrengta dvylika rotorių, išdėstytų aštuoniose rankose – tokia konfigūracija užtikrina maksimalų stabilumą skrydžio metu ir saugų dubliavimą dalinio gedimo atveju.

Neperkrautoje kabinoje daugiausia dėmesio skiriama ergonomikai ir matomumui. Piloto kabinoje įmontuota kartu su „Thales” sukurta avionikos sistema, kurioje suderintas piloto intuityvumas ir pažangi apsauga nuo kibernetinių atakų. SD-05triukšmo pėdsakas yra mažesnis nei lengvojo sraigtasparnio, todėl jis yra natūralus kandidatas integruoti į tankiai apgyvendintą miesto aplinką.

Aiški 2025 m. vizija

SkyDrive nesitenkina prototipais. Bendrovė siekia nuo 2025 m. pradėti masinę SD-05 prekybą, pirmenybę teikdama Japonijos rinkai, ypač Osakos miestui, kuriame per pasaulinę parodą „Expo” planuojama įrengti eVTOL linijas. Siekiama visuomenei ir sprendimų priėmėjams pademonstruoti elektrinio oro transporto perspektyvumą realiomis sąlygomis.

Tai platesnės Japonijos nacionalinės strategijos, kuriai vadovauja Žemės, infrastruktūros, transporto ir turizmo ministerija (MLIT), dalis, kuria siekiama, kad Japonija taptų bandymų poligonu ir pažangiosios oro transporto sistemos (AAM) lydere pasaulyje.

Skydrive maquette

Parodomasis skrydis Osakoje: posūkis elektrinės aviacijos srityje

2025 m. balandžio 9 d., likus vos kelioms savaitėms iki oficialaus parodos „Expo 2025 Osaka” atidarymo, „SkyDrive” atliko tai, kam išdrįso tik keli eVTOL rinkos dalyviai: puikiai atliktas viešas pilotuojamas skrydis virš svarbios vietos, dalyvaujant Japonijos vyriausybės atstovams, tarptautiniams aviacijos rinkos dalyviams ir specializuotiems žurnalistams. Žinia aiški: SD-05 yra pasirengęs įžengti į realų gyvenimą.

Beprecedentė 3 vietų konfigūracija

Skirtingai nei daugelis konkurentų, kurie vis dar yra statinio prototipo arba automatinio skrydžio stadijoje, „SkyDrive” pristato pilotuojamą orlaivį su dviem keleiviais. Tokia 3 vietų konfigūracija – vis dar reta eVTOL rinkoje – atveria konkrečias VIP transporto ar aukščiausios klasės miesto maršrutinių autobusų, esančių ties verslo aviacijos ir naujojo mobilumo riba, panaudojimo galimybes.

Skrydis truko apie dešimt minučių, stabilizuotame 30 metrų aukštyje, saugomame perimetre, esančiame parodos vietoje – Jumešimos parke. Pakilimo, stabilumo skrydžio metu ir kontroliuojamo nusileidimo vaizdai buvo transliuojami visame pasaulyje, apie juos plačiai pranešė specializuota žiniasklaida ir aviacijos pramonės stebėtojai.

Strateginis technologinis bendradarbiavimas su „Thales

Prancūzijos grupė ” Thales”, kuri yra pagrindinė projekto partnerė, tiekė SD-05orlaivio avioniką. Šis pasirinkimas nėra nereikšmingas. Integruodama komercinės ir karinės aviacijos technologijas, „SkyDrive” užtikrina, kad ji atitinka griežčiausius saugos standartus. Visų pirma sistemoje yra pagalbinio pilotavimo sąsaja, navigacija naudojant jutiklių duomenų sintezę ir borto kibernetinis saugumas– visose šiose srityse „Thales” istoriškai pirmauja.

Ši partnerystė taip pat įkūnija esminę tendenciją –jaunų eVTOL gamintojų ir įsitvirtinusių aviacijos ir kosmoso pramonės dalyviųaljansų augimą. Tai nebėra tik judrumo ar naujovių, bet ir technologinio patikimumo klausimas, kuris būtinas norint įtikinti reguliavimo institucijas, finansuotojus ir galiausiai galutinius klientus.

Demonstracija laikoma politiniu etapu

SD-05 skrydis Osakoje nebuvo pavienis perversmas. Tai dalis veiksmų plano, kurį remia Japonijos valdžios institucijos,pažangųjį oro mobilumą (AAM) laikančios strateginiu svertu. Transporto ministerija, koordinuodama savo veiksmus su MLIT, aktyviai siekia, kad būtų plėtojami vertiportai, rengiami techniniai standartai ir kuriama speciali leidimų eVTOL sistema.

Pasirinkdama padaryti „SkyDrive” vienu iš svarbiausių parodos „Expo 2025” akcentų, Japonija siunčia aiškų signalą: eVTOL yra prioritetinė nacionalinė technologija. Tai taip pat yra būdas paruošti viešąją nuomonę, padarant matomą, nuraminančią ir prieinamą naujovę, kuri vis dar suvokiama kaip tolima.

Aeronef SkyDrive
Nuotrauka: CNet Japan.

Pasaulinės rinkos suirutė: kokią vietą užima „SkyDrive”, palyginti su „Lilium”, „Volocopter”, „Archer” ir „Joby”?

EVTOL plėtra vyksta ne tik Japonijoje. Visame pasaulyje vykdoma daugiau kaip šimtas projektų, kuriems vadovauja ir rizikos kapitalo finansuojamos pradedančiosios įmonės, ir tradicinės aviacijos milžinės. Iš jų žiniasklaidos dėmesio ir lėšų pritraukimo srityje dominuoja keli vardai: ” Lilium” (Vokietija), ” Volocopter” (Vokietija), ” Joby Aviation” (JAV), ” Archer Aviation” (JAV) – kiekvienas jų laikosi savito požiūrio.

SkyDrive išsiskiria iš minios dėl savo miesto, kompaktiško ir pragmatiško pozicionavimo, taip pat dėl to, kad prieš plėsdamasi tarptautiniu mastu ji nusprendė sutelkti dėmesį į struktūrizuotą nacionalinę rinką. Kai kiti prieš patvirtindami praneša, „SkyDrive” išbando, užtikrina ir tik tada demonstruoja.

Techninis palyginimas: autonomija, pajėgumai, infrastruktūra

GamintojasModelisTalpaTikslinis nuotolisMaksimalus greitisVariklisTikslinis sertifikavimas
SkyDriveSD-051 pilotas + 2 keleiviai~15 km (siektinas atstumas – 40 km)~100 km/hElektrinisJaponija (MLIT)
Joby AviationJoby S44 keleiviai + 1 pilotas~240 km~320 km/valElektrinisFAA (JAV)
LiliumLilium reaktyvinis lėktuvas6 keleiviai~250 km~280 km/hElektrinė traukaEASA (ES)
VolocopterVoloCity1 keleivis + 1 pilotas~35 km~110 km/valMultirotoriusEASA (ES)
ArcherMidnight4 keleiviai + 1 pilotas~160 km~240 km/hElektrinisFAA (JAV)

Kol kas „SkyDrive” nesiekia įveikti didelių atstumų ar pasiekti didelį kreiserinį greitį. Jos strategija grindžiama sausumos transporto papildymu, ypač Japonijos didmiesčiuose, kur geležinkelių infrastruktūra yra perpildyta, o dėl tankumo sudėtinga įrengti naujus maršrutus ant žemės.Efektyvumas trumpose kelionėse kartu su supaprastinta technine priežiūra yra pagrindinis ekonominis svertas.

Besikeičianti konkurencinė ekosistema

Kai kurie konkurentai sparčiai žengia į priekį, tačiau su didele rizika. Joby ir Archer, kurių akcijos įtrauktos į Nasdaq vertybinių popierių biržos sąrašus per SPAC, vertė labai svyruoja. Nepaisant novatoriškos vektorinės traukos technologijos, ” Lilium” sumažino savo gamybos užmojus. Bendrovės „Daimler” remiama bendrovė „Volocopter” siekia pradėti teikti pirmąją komercinę paslaugą Paryžiuje per 2024 m. olimpines žaidynes, tačiau vis dar orientuojasi į labai ribotus maršrutus.

Šiame kontekste „SkyDrive” yra rimtas pašalietis: ne toks įspūdingas, bet nuoseklesnis. Bendradarbiavimas su Thales, nacionalinė strategija, kuriai vadovauja valstybė, ir dėmesys paprastam, sertifikuojamam produktui suteikia jai pramoninio gilumo, kurio ne visada galima rasti jos konkurentų tarpe.

Pirmiausia – Azijos ambicijos, bet signalai į Europą

SkyDrive pirmiausia orientuojasi į didžiuosius Azijos didmiesčius Tokiją, Osaką, Seulą ir Singapūrą, kur dėl miestų spūsčių ir technofiliškos visuomenės eVTOL yra lengvai priimtini. Vis dėlto partnerystė su „Thales” ir neseniai įvykę mainai su Europos oro uostais (ypač Ciuricho ir Nicos) rodo norą atsivertiEuropai, jei tik bus suderinti sertifikavimo standartai.

Tiesą sakant, gamintojas pareiškė, kad ilgainiui norėtų gauti dvigubą MLIT/EASA sertifikatą, kuris leistų užtikrinti sąveiką su Vakarų rinkomis. Tai retas, bet strateginis žingsnis sektoriuje, kuriame viską lemia teisės aktų pripažinimas.

Skydrive over sea

Reguliavimo, infrastruktūros ir visuomenės iššūkiai

EVTOL kūrimas – tai tik pradžia. Skraidyti juo tankiai apgyvendintoje miesto aplinkoje, laikantis teisės aktų reikalavimų, su keleiviais orlaivyje – tai dar vienas dalykas. Pažangus oro mobilumas (AAM) bus ne tik orlaivių, bet irekosistemos klausimas: standartų, infrastruktūros, eismo koordinavimo, visuomenės priimtinumo.

Sertifikavimas: tikroji kliūtis

Nė vienas eVTOL negali pradėti komercinės veiklos be visiško sertifikavimo. Kadangi nėra vieningų tarptautinių standartų, gamintojai turi susidurti su skirtingus požiūrius turinčiomis reguliavimo institucijomis:

  • MLIT (Japonija): pirmauja miestų scenarijų srityje, bendradarbiauja su gamintojais.

  • EASA (Europa): eVTOL sistemos pradininkė, turinti aiškią sertifikavimo programą.

  • FAA (JAV): atsargi, reikli, dažnai lėtai priimanti sprendimus.

SkyDrive nusprendė pradėti nuo nacionalinio sertifikavimo (MLIT), pasinaudodama Japonijos politine parama. Tačiau norint išplėsti veiklą, EASA arba dvišalis sertifikavimas taps būtinas, ypač jei bendrovė orientuosis į Europos rinkas arba tarptautinius partnerius.

Vertiportai, įkrovimas, techninė priežiūra: infrastruktūros kūrimas

EVTOL taip pat yra išvykimo ir atvykimo vieta. Šiandien vertiportai yra retas reiškinys. Japonija planuoja keliolika aikštelių Osakoje parodos „Expo 2025” proga, tačiau jos kol kas yra eksperimentinės. Europoje „Groupe ADP” ir ” Volocopter” bando modulinę infrastruktūrą Pontuazo ir Paryžiaus Šarlio de Golio oro uostuose. Dubajuje, Seule ir Los Andžele tiriami vertikalūs centrai, integruoti į stogus ar prekybos centrus.

Be to, reikiagreito įkrovimo infrastruktūros, itin lengvų techninės priežiūros stočių ir mažo aukščio eismo valdymo sistemų(UTM – Unmanned Traffic Management), galinčių palaikyti ryšį su tradiciniu oro eismo valdymu ir kartu priimti tankesnį ir labiau suskaidytą eismą.

Priimti eVTOL: kultūrinis ir triukšmo iššūkis

Net jei eVTOL yra tylus, jis vis tiek yra orlaivis pilotuojamoje aplinkoje. Norint tikėtis, kad jis bus priimtas masiškai, reikės įtikinti trimis aspektais:

  • Triukšmas: mažesnis nei sraigtasparnio, bet vis tiek girdimas. SkyDrive siekia, kad 50 dB riba būtų 50 metrų atstumu, t. y. lygiavertė įprastam pokalbiui.

  • Sauga: sistemų (rotorių, baterijų, programinės įrangos) dubliavimas bus svarbiausias viešojo ryšio elementas.

  • Pasitikėjimas: nedaugelis žmonių yra pasirengę lipti į nedidelį elektrinį orlaivį mažame aukštyje, prieš tai nesusipažinę, neįsitikinę ir neparagavę.

Todėl miestai ir miesteliai, kuriuose vyks pirmieji skrydžiai, turės įtraukti švietimą, patikimą dizainą ir miestų planavimą. Tai ne tik inžinerinis, bet ir sociologinis projektas.

Skubus tarptautinio koordinavimo poreikis

Kiekvienas gamintojas, kiekvienas miestas, kiekviena šalis žengia į priekį savo tempu. Dėl to kraštovaizdis yra fragmentiškas. Tačiau eVTOL reikės sąveikių standartų: akumuliatorių formatų, jungčių, skrydžio protokolų, kibernetinio saugumo standartų… kitaip modelis liks vietinis ir izoliuotas.

Yra iniciatyvų – GAMA, NASA AAM, EUROCAE – tačiau vis dar trūksta stipraus viršvalstybinio valdymo. SkyDrive, suvienijusi jėgas su Thales, rodo kelią pradedančiųjų įmonių ir pripažintų gamintojų partnerystei siekiant skatinti šį standartizavimą.

SkyDrive SD 05 flying over city

SD-05 skrydis virš Osakos – tai ne tik inžinerijos pasiekimas. Tai nepastebimo, bet gilaus pokyčio požymis:oro susisiekimas įžengia į naują etapą, kai inovacijos nebėra vertinamos vien pagal greitį ar nuotolį, bet ir pagal gebėjimą mažinti ekologinį pėdsaką, prisitaikyti prie miesto apribojimų ir integruotis į susijusias ekosistemas.

„SkyDrive”, remiama patikimų pramonės partnerių ir realybe pagrįstos strategijos, rodo, kad šią viziją galima įgyvendinti jau šiandien. Daugiausia dėmesio skirdamas blaivumui, saugai ir sertifikavimui, Japonijos gamintojas vadovaujasi logika, priešinga „technologijų šou” logikai: tai aviacija, kuri yra naudinga, konkreti ir pasirengusi būti pritaikyta.

Per ateinančius kelerius metus eVTOL nepakeis privačių reaktyvinių lėktuvų ar tolimojo nuotolio sraigtasparnių. Tačiau jie atvers naują judumo lygmenį: trumpais atstumais, susisiekimo tarp didmiesčių, sraigtasparnių uostų ir oro uostų susisiekimo galimybes diskretiškesnėje, švaresnėje ir sklandesnėje aplinkoje.

Verslo aviacijos pramonė turi atidžiai stebėti šią raidą – ne kaip grėsmę, o kaip strateginį papildymą, kurį reikia integruoti į aukščiausios klasės daugiarūšį požiūrį.