
Nors skrydžiai vis dar yra saugiausia transporto priemonė pasaulyje, kai kuriuose oro uostuose kiekvienas nusileidimas ar pakilimas tampa tikru techniniu žygdarbiu. Net ir labiausiai patyrusiems pilotams šie nepaprasti kilimo ir tūpimo takai reikalauja chirurginio tikslumo, tobulo srovių valdymo ir kartais… šiek tiek nervų.
Šie įspūdingi oro uostai siūlo keleiviams kvapą gniaužiančius vaizdus – nuo svaiginančiai stačių artėjimo tūpti taškų iki trumpų kilimo ir tūpimo takų su vaizdu į vandenyną ir pakilimo tarp kalnų, o kartais ir keletą šalto prakaito pliūpsnių. Ar esate pasirengę atrasti įspūdingiausius?
Štai mūsų aviacijos ekspertų atrinktas drąsiausių pasaulio oro uostų TOP 10.
1. Tenzing-Hillary oro uostas – Lukla, Nepalas: Vartai į Everestą
Aukštis: 2 895 m
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 485 m
Nepalo Himalajuose, 2 895 m aukštyje virš jūros lygio, esantisTenzing-Hillary oro uosto kilimo ir tūpimo takas yra privalomas nuotykių ieškotojams, norintiems pasiekti pasaulio stogą. Šis oro uostas, pramintas „vartais į Everestą”, pagerbia legendas Tenzingą Norgay ir Edmundą Hillary, kurie 1953 m. pirmieji užkariavo viršūnę.
Kad geriau suprastume šios unikalios vietovės ypatumus, pasinerkime į jos ypatybes ir istoriją.
1. Nepaprastas takas
527 metrų ilgio (palyginti su vidutiniškai 2 000 metrų ilgio įprastiniu kilimo ir tūpimo taku) ir 12 % nuolydžio takas prieštarauja aeronautikos dėsniams. Specialiai šiam maršrutui apmokyti pilotai turi drąsiai leistis tarp dviejų kalnų sienų, vadovaujami valdymo bokšto. Rytuose – svaiginantis 700 m aukščio kritimas, o vakaruose – stačios uolos: tokia konfigūracija reikalauja tikslumo ir ramybės.
2. Iššūkiai ir pritaikymas
Kintančios oro sąlygos dideliame aukštyje dar labiau apsunkina užduotį. Staigus rūkas, stiprus vėjas ir liūtys dažnai atideda skrydžius, kurie dažniausiai vykdomi lengvaisiais orlaiviais (pvz., „Twin Otter”). Kad skrydžiai būtų saugūs, lėktuvai kyla anksti ryte, kai dangus būna giedresnis.
3. Istorija alsuojanti vieta
1964 m. atidarytas oro uostas, kurio kodas VNLK, buvo pastatytas siekiant paremti alpinizmo plėtrą regione. Šiandien čia kasmet apsilanko apie 50 000 žygeivių, kurių daugelis keliauja į Everesto bazinę stovyklą.
4. Kelionių patarimai
Pirmenybę teikite skrydžiams pavasarį arba rudenį – stabiliausiais metų laikais. Be to, kelionės plane palikite šiek tiek atsargos, jei oras pasikeistų.
Artėjant lėktuvui pro langus kairėje pusėje atsiveria kvapą gniaužiantis vaizdas!
Adrenalino pliūpsnis ir kvapą gniaužiantys vaizdai – nusileidimas Lukloje yra įsimintina patirtis, kur žmogus ir gamta gyvena greta… po ekstremalumo ženklu.

Nuotrauka : Flickr
Sužinokite daugiau apie šį oro uostą Lukloje – Nepale ir galimybes skristi į jį privačiu lėktuvu.
2. Paro tarptautinis oro uostas Butane: tarp technikos meistriškumo ir Himalajų kraštovaizdžio
Aukštis: 2235 m
Pakilimo ir nusileidimo tako ilgis: 1 964 m
Vienintelis Butano tarptautinis oro uostas Paro yra įspūdingi vartai į pačią Himalajų širdį. Įsikūręs 2 235 m aukštyje, jis yra apsuptas svaiginančių viršūnių, viršijančių 5 000 m aukštį, įskaitant Džomolhario kalną (7 326 m).
Dėl šios unikalios geografinės padėties tai vienas pavojingiausių oro uostų pasaulyje, skirtas tik saujelei patyrusių pilotų.
1. Techninis ir žmogiškasis iššūkis
Artėjant prie siauro ir trumpo (2 000 m) kilimo ir tūpimo tako reikia ypatingo tikslumo: pilotai turi griežtai leistis per slėnius su 45 laipsnių posūkiais, kad paskutinę akimirką išlygintų orlaivį.
Tik 22 pilotai pasaulyje yra sertifikuoti nusileisti čia, visi jie specialiai apmokyti šiam maršrutui prižiūrint Butano aviacijos tarnybai.
Skrydžiai taip pat draudžiami naktį ir priklauso nuo griežtų oro sąlygų.
2. Nepamirštama patirtis
Keliautojams nusileidus Paro mieste atsiveria kvapą gniaužiantis vaizdas į išsikerojusius vienuolynus ir ryžių terasas.
Šis aviacinis meistriškumas kartu su Butano autentiškumo išsaugojimo politika riboja oro eismą ir sustiprina mistinę „Perkūno drakono šalies” aurą.
1968 m. atidarytas ir 2023 m. modernizuotas oro uostas išlieka pusiausvyros tarp modernumo ir tradicijų simboliu.
Pastaba: daugumą skrydžių vykdo nacionalinė oro linijų bendrovė „Drukair”, jungianti Paro oro uostą su tokiais regioniniais centrais kaip Delis, Bankokas ir Singapūras.

Nuotrauka: WIkipedia
3. Juancho E. Yrausquin oro uostas – Sabos sala, Nyderlandų Antilai
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 400 m
Juancho E. Yrausquin oro uostas – Saba, Nyderlandų Karibų salos
Vulkaninės kilmės Sabos saloje, Nyderlandų teritorijoje Karibuose, įsikūręs Juancho E. Yrausquin oro uostas gali pasigirti unikalia savybe – 400 m ilgio kilimo ir tūpimo taku, kuris yra trumpiausias pasaulyje, atviras komerciniam eismui. Įsiterpęs tarp žalių kalvų ir su vaizdu į vandenyną, šis asfalto ruožas staiga baigiasi į turkio spalvos vandenis įsirėžiančiomis uolomis, todėl vaizdas yra svaiginantis ir žavus.
Apžvelkime techninius ir logistinius ypatumus:
- Pilotai turi įvaldyti vizualiųjų skrydžių taisykles (VFR), kad galėtų nusileisti arba pakilti, ir tai padaryti labai tiksliai, nes nėra galimybių suklysti.
- Tikslinė auditorija: Oro uostas, kurį daugiausia aptarnauja vietos oro linijų bendrovė „Winair”, jungia Sabą su Sen Martenu (skrydis trunka 12 minučių) ir Sen Eustache’u, todėl jis lengvai pasiekiamas nuotykių ieškantiems keliautojams.
- Mažiau nuotykių mėgstantiems keliautojams siūloma galimybė keltais keliauti į kaimynines salas – tai ilgesnis, bet ne toks intensyvus maršrutas.
Nepaisant šių techninių iššūkių, oro uostas pasižymi intriguojančiu paradoksu:
Juancho E. Yrausquin (IATA kodas: SAB), kuris laikomas vienu iš „pavojingiausių oro uostų pasaulyje”, nuo 1963 m. pasižymi nepriekaištinga sauga. Tokią sėkmę lėmė ribotas eismas, griežta techninė priežiūra ir specialiai šiam neįprastam kilimo ir tūpimo takui parengti pilotai.
Be aeronautikos pasiekimų, Sabą verta aplankyti dėl :
- Pasaulyje žinomų nardymo vietų, įskaitant garsiuosius saugomus jūrų rezervatus.
- Stačiais pėsčiųjų takais, vedančiais į aukščiausią Nyderlandų tašką – 887 m aukščio Skenerio kalną.
- Nepaliestą žavesį, toli nuo masinio turizmo, su vaizdingais raudonų namų su baltais stogais kaimeliais.
Trumpai tariant, šis oro uostas nėra tik techninė įdomybė: jis įkūnija nuotykių kupiną Sabos sielą. Įspūdingo nusileidimo adrenalinas ir nepaliestos salos ramybė – tai nepamirštama patirtis, puikiai suderinanti drąsą ir ramybę.
„Kiekvienas nusileidimas čia – tai istorija, kurią reikia papasakoti – „Winair” piloto atsiliepimas.

Nuotrauka: istockphoto
4. Kurševelio Altiportas – Prancūzija
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 537 m
Nuolydis: 18,5° (stačiausias pasaulyje!)
Prancūzijos Alpių širdyje, 2 007 metrų aukštyje, esantis Kurševelio altiportas yra ne tik žavus, bet ir įspūdingas aviacijos pasiekimas. Jis pasiekiamas tik oru ir yra didelis iššūkis pilotams, kurie, norėdami jame nusileisti, turi gauti specialų sertifikatą. To priežastis? Unikalus, trumpiausias Alpėse kilimo ir tūpimo takas (537 m), kurio nuolydis yra rekordinis – 18,5 laipsnio – yra stačiausias pasaulyje.
Dėl to tenka atlikti priešingus nei įprasta manevrus: lėktuvai kyla žemyn, kad įgytų greičio, o leidžiasi į kalną, kad efektyviai stabdytų. Keleiviai patiria svaiginančią patirtį, o lankytojai, stebintys nuo keltuvų, gali mėgautis įspūdingu reginiu.
Legendinė vieta – altiportas, į populiariąją kultūrą patekęs filme „Džeimsas Bondas: rytojus niekada nemiršta” (1997 m.), kuriame Pierce’as Brosnanas suvaidino kvapą gniaužiantį nusileidimą. Šiandien jis daugiausia naudojamas kaip VIP patekimo į Kurševelio ir Meribelio kurortus vieta ir traukia ekstremalių iššūkių ieškančius aviacijos entuziastus.
Ir nepamirškite: dėl įspūdingos Alpių aplinkos ir „pavojingiausio pasaulyje kilimo ir tūpimo tako” statuso jį būtinai turi aplankyti aštrių pojūčių mėgėjai… ir kino mėgėjai!

Nuotrauka: Getty image
sužinokite daugiau apie Kurševelio oro uostą Prancūzijoje ir apie tai, kaip ten nuvykti privačiu lėktuvu arba sraigtasparniu.
5. Matekanės oro uostas – Lesotas: svaiginantis humanitarinės pagalbos kilimo ir tūpimo takas
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 400 m
Nuokalnė: 600 m tuščia erdvė kilimo ir tūpimo tako pabaigoje

Paveikslėlio šaltinis: Vikipedija
Lesote esantis Matekanės aerodromas, įsikūręs pačiame įspūdingo kraštovaizdžio, primenančio milžinišką „Out of Africa” dykumą, centre, yra vienas pavojingiausių pasaulyje.
400 metrų ilgio – atstumas gerokai mažesnis už aeronautikos standartus net mažiems lėktuvams – iš pilotų reikalauja ypatingo tikslumo.
Kuo jis ypatingas? Jis staiga baigiasi 600 m gylio grioviu, todėl kiekvienas pakilimas tampa tikru iššūkiu.
Tik nedaugelis orlaivių ryžtasi ten nusileisti, ir tai tik humanitarinių misijų ar skubios medicininės pagalbos atvejais. Šis kilimo ir tūpimo takas, gyvybiškai svarbus izoliuotoms regiono bendruomenėms, liudija orlaivių įgulų drąsą ir būtinybę prisitaikyti prie nepalankios geografinės padėties. Tai subtili drąsos, išradingumo ir solidarumo pusiausvyra, tarnaujanti tiems, kurie neturi kitos galimybės susisiekti su pasauliu.
Papildomas kontekstas: Paprastai naudojami lengvieji orlaiviai, pavyzdžiui, „Cessna 208”, specialiai pritaikyti trumpiems nusileidimams. Daugiau nei 2 300 m aukštyje esantis kilimo ir tūpimo takas yra techniškai sudėtingas, nes vis labiau trūksta oro, o tai turi įtakos variklio veikimui.
6. Madeiros Cristiano-Ronaldo tarptautinis oro uostas – Portugalija
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 2781 m (iš dalies ant polių)

Paveikslėlio šaltinis: Vikipedija
Netoli Funšalio esantis šios salos oro uostas garsėja tiek savo audringa istorija, tiek drąsia architektūra.
Štai pagrindiniai veiksniai, kuriuos reikėtų įsiminti apie šį oro uostą:
- Drąsus kilimo ir tūpimo takas virš vandenyno
Iš pradžių kilimo ir tūpimo tako ilgis siekė 1 600 metrų, o septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje dėl stipraus vėjo ir sudėtingo reljefo įvyko kelios avarijos. Siekiant užtikrinti saugesnę veiklą, buvo įgyvendintas faraoniškas projektas: 1986-2000 m. kilimo ir tūpimo takas buvo pailgintas iki 2781 m, o beveik pusė jo konstrukcijos pastatyta ant Atlanto vandenyno.
Dėl 180 gelžbetoninių polių (vidutinis aukštis – 70 m) paremto prailginimo kilimo ir tūpimo takas buvo pramintas „kilimo ir tūpimo taku ant polių” ir tebėra pasaulinis oro uostų inžinerijos etalonas.
- Nuolatinis iššūkis pilotams
Nepaisant šių patobulinimų, sąlygos tebėra sudėtingos: nenuspėjamas šoninis vėjas, dažna turbulencija ir privalomas lenktas artėjimas tūpti, kad būtų išvengta kalnų. Čia leidžiama leistis tik po specialių mokymų sertifikuotiems pilotams.
- Turizmo ir technikos ikona
2017 m. pervadintame oro uoste, skirtame pagerbti Madeiroje gimusį Cristiano Ronaldo, techninis paveldas derinamas su vietos pasididžiavimu. Jo panoraminis balkonas traukia aviacijos entuziastus, o įspūdingas kilimo ir tūpimo takas tapo žmogaus gebėjimo sutramdyti gamtos stichijas simboliu.
Pastaba: dabar oro uostas aptarnauja tarptautinius skrydžius ir atlieka svarbų vaidmenį Madeiros turizmo srityje, priimdamas tolimojo susisiekimo orlaivius, pavyzdžiui, „Boeing 747”.
Sužinokite daugiau apie šį Madeiros Cristiano-Ronaldo oro uostą Portugalijoje ir kaip į jį patekti privačiu lėktuvu ar sraigtasparniu.
7. San Paulo-Kongonhaso (CGH) oro uostas – Brazilija
Vieta: pačiame miesto centre

Šaltinio nuotrauka: Vikipedija
Mažiau nei už 8 km nuo San Paulo miesto centro esantis Kongonhaso oro uostas yra žavus ir prieštaringai vertinamas miesto inžinerijos simbolis. 1936 m. atidarytas oro uostas tebėra vienas judriausių Brazilijos oro uostų, kuriame iki pandemijos kasmet keliaudavo beveik 20 mln. keleivių.
Štai pagrindiniai veiksniai, kuriuos reikėtų įsiminti apie šį oro uostą:
- Aeronautikos iššūkis miesto aplinkoje
Įspūdingi pakilimai ir nusileidimai suteikia įspūdingą patirtį: lėktuvai skrenda nedideliame aukštyje virš gyvenamųjų pastatų, verslo rajonų ir net namų stogų, stebimi įpratusių, bet kartais susirūpinusių gyventojų. Nors keliautojams patogu skristi arti miesto, dėl tokio artumo orlaiviams taikomos griežtos saugos procedūros ir svorio apribojimai.
- Kilimo ir tūpimo takas, dėl kurio baiminamasi esant ekstremalioms oro sąlygoms
Trumpas pagrindinis kilimo ir tūpimo takas (1 940 m) iš asfalto per tropines liūtis tampa ypač slidus, o šį reiškinį dar labiau apsunkina nuožulnus jo profilis. Po 2007 m. įvykusios tragiškos avarijos (skrydis TAM 3054, 199 aukos), siekiant pagerinti vandens nutekėjimą, buvo iškasti grioveliai ir įvesta griežtesnė kontrolė.
- Istorija ir rizikos prevencija
Kongonhase įvyko dvi didelės avarijos:
- 1996 m.: nuo pakilimo tako nulėkė TAM „Fokker 100”, žuvo 99 žmonės.
- 2007 m.: skrydžio TAM 3054 susidūrimas dėl lietaus, piloto klaidos ir mechaninio gedimo.
Nepaisant šių tragedijų, oro uostas tebėra svarbi Brazilijos transporto grandinės grandis, kurioje modernumas dera su istoriniais iššūkiais. Planuojant mažinti srautą, kurio dalis perkelta į Guarulhos oro uostą, bandoma suderinti saugumą ir didėjančią paklausą.
Pastaba: oro uosto pavadinimas kilęs iš „Congonhas” – duoklė senovinėms regiono matės (erva-mate) plantacijoms, kurios dabar išnyko dėl miestų plėtros.
Sužinokite daugiau apie San Paulo/Kongonhaso oro uostąBrazilijoje ir kaip ten nuvykti privačiu lėktuvu.
8. Tonkontino tarptautinis oro uostas – Tegucigalpa, Hondūras
Kilimo ir tūpimo tako ilgis: 2 000 m
45° kampu atliekamas artėjimas tūpti
Paveikslėlio šaltinis: „Wikipedia”
Kalnų amfiteatro širdyje esantis Tonkontino kilimo ir tūpimo takas yra legendinis aviacinis iššūkis. Vos 2 013 metrų ilgio kilimo ir tūpimo takas iš pilotų reikalauja chirurginio tikslumo, ypač atliekant galutinį artėjimą tūpti. Likus kelioms akimirkoms iki nusileidimo jie turi atlikti staigų 45 laipsnių posūkį nedideliame aukštyje, kad išvengtų aplinkinės vietovės.
Štai pagrindiniai veiksniai, kuriuos reikėtų įsiminti apie šį oro uostą:
- Techninis ir istorinis paveldas
1934 m. atidarytas oro uostas ilgą laiką buvo pagrindiniai vartai į Hondūro sostinę. Dėl netipinės konfigūracijos, kurią lėmė Tegucigalpos slėnio geografiniai apribojimai, šis oro uostas yra vienas sudėtingiausių pasaulyje kilimo ir tūpimo atžvilgiu. Po dviejų didelių avarijų – 2008 m. įvykusios TACA skrydžio Nr. 390 katastrofos (žuvo 5 žmonės) ir 1989 m. įvykusios Sahsa skrydžio Nr. 414 katastrofos (131 auka) – buvo sugriežtinti apribojimai, todėl juo gali naudotis tik regioniniai orlaiviai ir specialiai sertifikuotos įgulos.
- Tarp susižavėjimo ir atsargumo
Nors keliautojus dažnai pribloškia įspūdingas kalnų vaizdas, kurį skrodžia lėktuvo sparnai, Tonkontinas išlieka žmogaus atsparumo gamtai simboliu. Dabar iš dalies pakeistas Palmerolos oro uostu (2017 m.), jis vis dar naudojamas vidaus ir privatiems skrydžiams, taip įtvirtinant savo kaip aviacijos legendos statusą.
Kodėl šis kilimo ir tūpimo takas išliko? Todėl, kad jis įkūnija Lotynų Amerikos inžinerijos drąsą ir primena mums, kad kiekvienas sėkmingas nusileidimas yra nepastebima pergalė prieš stichiją.
9. Princesės Julianos tarptautinis oro uostas – Sent Martenas
Ypatinga savybė: artėjimas tūpti paplūdimio lygyje

Paveikslėlio šaltinis: Vikipedija
Sen Marteno saloje esantis princesės Julianos tarptautinis oro uostas (kodas SXM) garsėja unikalia savybe: jo kilimo ir tūpimo takas prasideda vos už kelių metrų nuo turistų gausiai lankomo Maho paplūdimio. Dėl šio įspūdingo artumo atsiveria kvapą gniaužiantis vaizdas: tūpdami lėktuvai virš paplūdimio praskrenda tokiame mažame aukštyje, kad atrodo, jog jie praskrenda virš skėčių ir ant smėlio gulinčių lankytojų.
Nors socialiniuose tinkluose paplito virš besimaudančiųjų skrendančių reaktyvinių lėktuvų nuotraukos, šis vaizdas labiau primena aviacinį kuriozą, o ne realų pavojų. Pilotai laikosi griežtų artėjimo prie žemės procedūrų, o ženklai įspėja turistus apie riziką, susijusią su reaktyvinių lėktuvų turbulencija. Nepaisant šių įspėjimų, daugelis keliautojų drąsiai leidžiasi į oro gūsius, kad išgyventų šią patirtį arba įamžintų akimirką filme.
Ar žinojote?
- Maho paplūdimys tapo legendine lėktuvų stebėtojų ir įspūdžių ieškotojų vieta.
- Didžiausią įspūdį palieka „Boeing 747” ir kitų tolimojo susisiekimo lėktuvų skrydžiai, kuriuos dabar pamažu keičia modernesni orlaiviai.
- Oro uostas vaidina svarbų vaidmenį vietos turizmo srityje, nes iš jo galima skristi į Europą, Šiaurės Ameriką ir Karibų jūros regioną.
Tarp adrenalino ir susižavėjimo, ši kultinė vieta puikiai įkūnija drąsią ir fotogenišką Sen Marteno dvasią. Apsilankymas, kurio negalima praleisti… tačiau juo reikia mėgautis atsargiai!
Sužinokite daugiau apie princesės Julianos – Sen Marteno tarptautinį oro uostą ir kaip ten nuvykti privačiu lėktuvu.
10. Gibraltaro tarptautinis oro uostas: unikali pasaulyje infrastruktūra
Ypatinga ypatybė: kilimo ir tūpimo takas kerta miesto kelią
Paveikslėlio šaltinis: Vikipedija
Šis oro uostas, įsikūręs tarp Viduržemio jūros ir simbolinės Gibraltaro uolos, gali pasigirti išskirtiniu bruožu: jo kilimo ir tūpimo takas kerta pagrindinį kelią, jungiantį Didžiosios Britanijos teritoriją su Ispanija, – Vinstono Čerčilio prospektą. Dėl to jis yra vienas neįprastiausių oro uostų planetoje.
Štai pagrindiniai dalykai, kuriuos verta įsiminti apie šį oro uostą:
1. Keistas lėktuvų ir vairuotojų sugyvenimas
Kilimo ir tūpimo metu užtvarų sistema laikinai užblokuoja eismą ir priverčia transporto priemones daryti pertrauką. Nors šis oro ir žemės baletas yra saugus, dėl jo dažnai vėluojama, ypač piko valandomis. Tai kasdienis reginys, pritraukiantis smalsius žiūrovus ir fotografus!
2. Techninės specifikacijos ir eksploataciniai iššūkiai
1 829 metrų (apie 6 000 pėdų) ilgio kilimo ir tūpimo takas oro uoste daugiausia aptarnauja trumpojo nuotolio skrydžius („EasyJet”, „British Airways”) ir regioninius orlaivius. Toks ilgis riboja galimybę patekti į jį plačiakraščiams orlaiviams, todėl pilotams reikia atlikti tikslius manevrus, kuriuos dar labiau apsunkina kartais nuo sąsiaurio pučiantys įnoringi vėjai.
3. Istorinės aplinkybės ir būsimi iššūkiai
Per Antrąjį pasaulinį karą pastatyta vieta dabar yra diskusijų dėl jos išplėtimo centre, atsižvelgiant į eismo augimą ir logistinę įtampą su Ispanija. Nepaisant šių iššūkių, jis išlieka Gibraltaro tapatybės simboliu, jungiančiu istoriją, naujoves ir prisitaikymą prie miesto.
Unikali kelionių patirtis, kai nusileidimo jaudulys prilygsta nuostabai, kai lėktuvai ir automobiliai dalijasi ta pačia erdve!
Sužinokite daugiau apie Gibraltaro – Sen Marteno tarptautinį oro uostą ir kaip ten nuvykti privačiu lėktuvu.
Reikia privataus skrydžio visiškai saugiai?
Mūsų aviacijos ekspertai visą parą pasirengę jūsų privačiam skrydžiui telefonu +33 (0) 1 44 09 91 82.
Nedvejodami naudokitės mūsų internetiniu pasiūlymu ir gaukite privataus skrydžio kainos sąmatą.
Turėdami daugiau nei 20 000 orlaivių ir 45 000 apdraustų skrydžių, garantuojame išskirtinę skrydžio patirtį.