Nuo 2017 m. privačios aviacijos pasaulyje girdime apie Alice atsakingą privatų lėktuvą. Tai elektrinis privatus lėktuvas, kuris iš esmės pakeis regioninių skrydžių poveikį aplinkai, padarydamas juos atsakingais. Ar žinojote, kad didžiąją dalį privačių reaktyvinių lėktuvų kelionių sudaro trumpesni nei 3 000 km skrydžiai? Alice siekia prilygti legendinio amerikiečių gamintojo Cessna Aircraft lėktuvo Citation 1 našumui!

Kokia pažanga padaryta įgyvendinant „Alice Responsible Private Jet” projektą? Kaip už jo gamybą atsakingi inžinieriai ketina įveikti šį aviacijos iššūkį, neturintį precedento verslo reaktyvinių lėktuvų istorijoje?
Atsakingo privataus reaktyvinio lėktuvo „Alice” istorija
Pasaulyje, kuriame ekologinės diskusijos tampa vis svarbesnės visose gyvenimo srityse, atėjo laikas priimti šį iššūkį. Verslo aviacijos sektoriuje yra labai nedaug projektų, kuriems pavyksta išsiskirti gaminant atsakingus orlaivius. Tarp jų yra ir „Alice”. Tai aeronautikos projektas, kuris laikui bėgant formuojasi aplink kitą 100 proc. elektra varomą privatų lėktuvą. Izraelio pradedančiosios įmonės ” EViation” vykdomas projektas „Alice” siekia, kad pirmieji skrydžiai būtų pradėti 2021 m.
EViation pirmininkas Omeras Bar-Yohay glaudžiai bendradarbiauja su partneriais daugiau nei 21 šalyje. Tam, kad šis kolosalus projektas pradėtų veikti, jame turi būti sutelktos geriausios pasaulio inovacijos. Ypač jei juo bus vykdomi regioniniai skrydžiai Europoje. Šiems skrydžiams, be kita ko, reikalingi sertifikatai, būtini jų komerciniam panaudojimui. EViation taip pat bendradarbiauja su JAV institucija FAA(Federalinė aviacijos administracija).
Be to, be technologinių projekto užmojų, „EViation” nori gerokai sumažinti regioninio skrydžio privačiu lėktuvu kainą. Kokių paslapčių turi paslėpusi rankovėje Alisa, kad įgyvendintų šį pažangų projektą?
Kaip veikia ir yra sukurta Alisa
„Alice” energiją tiekia dvi 980 kWh talpos baterijos, vadinamos „ličio-aliuminio- lydinio” baterijomis. Tik šios dvi baterijos maitina tris variklius. Pagrindinis turbosraigtinis variklis yra orlaivio gale. Kiti du varikliai yra ant abiejų sparnų. Lėktuvo varikliai – trys „MagniX” pagaminti „Magni250” varikliai – suks „Siemens” pagamintus propelerius 1 900 aps/min greičiu. Elektrinių variklių gamintoja „MagniX” savo variklius apibūdina kaip „lengvus ir galingus”.
Lengvumas ir galingumas – būtinas iššūkis Izraelio pradedančiajai įmonei. Iš tikrųjų prietaiso baterijos gerokai padidina jo svorį. Todėl projektavimo procesas prasidėjo siekiant optimizuoti orlaivio svorį. Akumuliatoriai yra svarbiausia orlaivio dalis, tačiau kartu ir sunkiausia. Siekiant palengvinti privatų lėktuvą, jo konstrukcija buvo sukurta naudojant unikalų kompozitą. Ši medžiaga buvo sukurta taip, kad atitiktų aviacijos saugos standartus. Ji taip pat sumažina orlaivio svorį, palyginti su įprastu fiuzeliažu.

Galiausiai šio futuristinio privataus lėktuvo kabinoje įrengta viena naujausių „Honeywell” suprogramuotų operacinių sistemų. Tos pačios bendrovės, kuri kuria operacines sistemas Dassault aviacijos pilotų kabinoms. Pilotų vertinama „Honeywell” programinė įranga yra efektyvi ir ergonomiška. Pilotų kabinoje taip pat įrengta autonominio pilotavimo sistema. Tai išmanioji pilotavimo programa, kurią prižiūri du lėktuve esantys pilotai Alice.
Elektrinio privataus reaktyvinio lėktuvo „Alice” techninės naujovės
Šio 100 proc. elektrinio privataus reaktyvinio lėktuvo techninės savybės panašios į Cessna Aircraft sukurto Citation 1 savybes. Izraelio privataus reaktyvinio lėktuvo nuotolis – 1 000 km, o kreiserinis greitis – 440 km/val. Todėl jis gali skristi be sustojimo iš Paryžiaus į Nicą arba iš Ženevos į Londoną. Juo taip pat gali skristi 9 keleiviai. Esant tokiam našumui, svarbiausia nepamiršti dviejų valandų skrydžio nuotolio. Laikas, kurio reikia akumuliatoriams įkrauti, prilygsta pusei jo naudojimo laiko. Jei nuvažiuosite 440 km, arba šiek tiek daugiau nei kelionė iš Paryžiaus į Ženevą, jam įkrauti prireiks 30 minučių. Be to, kalbant apie valandinius įkainius, „EViation” nurodo 200 eurų už valandą. Tai itin konkurencinga kaina. Galiausiai, elektriniai turbosraigtiniai varikliai užtikrina ramų ir tylų skrydį, o tai labai džiugina keleivius.

Palyginimui pateikiame tuos pačius techninius duomenis apie „Citation 1”. Šis privatus lėktuvas iš CESSNA skraidina 1200 km 640 km/val. greičiu 5 keleivius. Kita vertus, jo valandos kaina yra 7-10 kartų didesnė nei privataus lėktuvo „Alice”.
Tačiau kaip šis kainų skirtumas gali būti toks didelis? Visų pirma, EViation įsigijimo kaina yra daug mažesnė: šiuo metu nurodoma kataloginė kaina yra apie 1,4 mln. dolerių. Už tokio dydžio ir tokio našumo lėktuvą reikėtų sumokėti mažiausiai 2,5 mln. dolerių.
Daug žadanti „Alice” ateitis verslo aviacijoje
Bendrovė „EViation” lygiagrečiai dirba ir su krovininio drono „Orca” projektu. Šis orlaivis be pilotų ir keleivių kiltų nuo 30 metrų ilgio pakilimo takų. Jis taip pat svertų 250 kg ir gabentų iki 50 kg krovinių. Iš viso jis įveiktų 850 km atstumą. Šis projektas dar tik laukia, kol išvys dienos šviesą.
Esant tokioms konkurencingoms kainoms, kelionė iš Paryžiaus į Ženevą „Alice” lėktuvu vienam keleiviui kainuotų tik 22 eurus. Tokia kaina įmanoma tik tuo atveju, jei pavyks pasiekti 200 eurų per valandą valandinį tarifą. Ačiū tokiems perspektyviems skrydžiams finansavimo ir ekologinės atsakomybės požiūriu. Ar šiai skraidančiai „Teslai” atviros durys į „Uberizaciją”? Bent jau taip spėja EViation, nes nepaneigė gandų, kad su tuo susijusios tokios bendrovės kaip Uber.