Per pastaruosius penkerius metus bendradarbiavimo modelis tapo neišvengiama realybe. Daugelyje sektorių atsirado naujos dalijimosi koncepcijos, pagrįstos „uberizacija” arba „blablacarizacija”. Panašiai kaip automobilių dalijimasis, taip ir aviacijos pramonė! Per pastaruosius kelerius metus nauji rinkos dalyviai bandė sukelti revoliuciją šiame sektoriuje, siūlydami perversmą sukeliančius pasiūlymus dėl pigaus privačių lėktuvų bendro pilotavimo naudojant bendro pilotavimo programas. AEROAFFAIRES apžvelgia, kaip veikia šis naujas modelis ir kokios yra jo ribos, kad galėtumėte keliauti visiškai saugiai.
Kas yra bendras pilotavimas?
Bendro pilotavimo koncepcija paprasta: neprofesionalus pilotas suplanuoja skrydį lengvuoju orlaiviu ir siūlo savo laisvas vietas tam skirtoje platformoje. Nuo 2015 m. šią paslaugą pradėjo teikti kelios pradedančiosios įmonės.
Kokios taisyklės taikomos „Blablacar” oro transportui Europoje?
Europos Sąjungoje orlaivių naudojimui kaip dalijimosi kelionių paslaugai taikoma išlyga. 2012 m. spalio 5 d. Reglamento (ES) Nr. 965/2012 6 straipsnio 4a dalies a punktu leidžiama naudoti „nesudėtingus varikliu varomus orlaivius” kaip „privačių asmenų vykdomus skrydžius už bendras išlaidas, jeigu tiesioginės išlaidos yra paskirstomos visiems orlaivyje esantiems asmenims, įskaitant pilotą, ir jeigu tiesiogines išlaidas apmokančių asmenų skaičius neviršija šešių asmenų”.
Prancūzijoje bendras pilotavimas leidžiamas nuo 1981 m. liepos 31 d., kai 1981 m. liepos 31 d. dekreto dėl neprofesionalaus civilinės aviacijos personalo (orlaivių skrydžių personalo) pažymėjimų, licencijų ir kvalifikacijos 4.2.2 straipsnio a punkte nustatyta, kad „privatus pilotas gali dalytis skrydžio vykdymo išlaidomis su keleiviais”. Europos Sąjungos teisė į Prancūzijos teisę perkelta 2015 m. vasario 9 d. dekretu.
Nuo 2016 m. DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) nurodė, kad „bendro pilotavimo veiklos organizatoriai turės gauti oro susisiekimo pažymėjimą (AOC) ir licenciją oro susisiekimui vykdyti”.
2016 m. rugpjūčio mėn. oro susisiekimo generalinis direktoratas (DGCA) išleido naujas taisykles, kurių tikslas – nustatyti bendro pilotavimo veiklos sistemą ir apriboti neteisėtą keleivių vežimą, kaip antai futbolininko Sala aferoje.
Jame buvo išskirti dviejų kategorijų privačių orlaivių skrydžiai:
„Skrydžiai ratu, trunkantys trumpiau nei 30 minučių tarp pakilimo ir nusileidimo, kurių metu orlaivis nenukeliauja daugiau nei 40 kilometrų nuo išvykimo vietos, kuriuos vykdo privatus pilotas”, turintis licenciją, ir „reikalaujama, kad įgijus piloto licenciją būtų atlikta ne mažiau kaip 200 valandų skrydžio patirtis, o per pastaruosius 12 mėnesių – 25 valandos naujausios skrydžio patirties”. Šiai skrydžių kategorijai taikomas įstatymas dėl pirmųjų skrydžių, atliekamų skraidymo klubuose.
Navigaciniai skrydžiai, t. y. orlaivio ir jame esančių asmenų kelionė iš taško A į tašką B, kuriems taikomi griežtesni teisės aktai: „bus (…) reikalaujama, jei pilotas neturi komercinio piloto licencijos, turėti skrydžio pagal prietaisus kvalifikaciją arba instruktoriaus kvalifikaciją”
2017 m. vienas privatus pilotas kreipėsi į Conseil d’Etat, kuri panaikino 2016 m. rugpjūčio 23 d. DGAC išduotą instrukciją. Nuo to laiko Prancūzijoje leidžiama vykdyti bendrąjį pilotavimą be jokių apribojimų, išskyrus tuos, kurie numatyti Europos teisėje.
Iš pradžių bendrasis pilotavimas buvo leidžiamas ir praktikuojamas nuo pat turistinės aviacijos pradžios. Europos Komisijos teigimu, privatus pilotas, turintis PPL (privataus piloto licenciją), turi teisę savo orlaiviu skraidinti keleivius, jeigu jis dalijasi skrydžio išlaidomis su visais orlaivyje esančiais asmenimis. Kai tik keleivis nepasidalina išlaidomis, tai laikoma neteisėtu komerciniu keleivių vežimu. Taisyklėse šiuo konkrečiu atveju keleivių skaičius ribojamas iki 6 asmenų. Iš tikrųjų ši taisyklė taikoma tik tuo atveju, jei lėktuve esantys žmonės yra iš piloto asmeninio tinklo. Priešingai, naujosios antrojo piloto platformos suburia iš anksto vienas kito nepažįstančius žmones. Tam tikra prasme jie žaidžia taisyklėmis, kad priverstų jas vystytis.
Civilinės aviacijos generalinė direkcija (Direction Générale de l’Aviation Civile, DGAC), išreiškusi susirūpinimą dėl bendro pilotavimo platformų plėtros, galiausiai nusprendė leisti taikyti šią praktiką. Savo ruožtu Prancūzų aeronautikos federacija (Fédération Française Aéronautique,FFA) savo nuomonę dėl šio modelio pateikė 2020 m. sausio mėn. Bendras pilotavimas” turi būti vadinamas ” išplėstiniu skraidymu už bendras išlaidas ” ir jį turi siūlyti tik FFA priklausantys skraidymo klubai ir platformos. Federacija suteikia tam leidimą, pripažindama jo vaidmenį plėtojant turistinę aviaciją ir ją demokratizuojant. Iš tiesų, FFA duomenimis, 2019 m. 148 skraidantys klubai leido vykdyti išplėstinius skrydžius su dalijimosi sąnaudomis, kurių metu buvo skraidoma 2 535 skrydžio valandas ir pervežti 3 647 keleiviai. Bendro pilotavimo dėka į šiuos aeroklubus įplaukė apie 400 000 eurų.
Vis dėlto FFA nustatytos tam tikros apsaugos priemonės. Kiekvienas aeroklubas turi nustatyti savo kriterijus, taikomus išplėstiniams skrydžiams su bendromis išlaidomis. Be to, aeroklubų prezidentai turi nustatyti tikslią pilotų, kuriems leidžiama skraidyti pagal išplėstinę išlaidų pasidalijimo schemą, atranką. Galiausiai, įlaipinimo į šiuos skrydžius kaina neturi viršyti visų skrydžio išlaidų; tai turi išlikti išlaidų pasidalijimo tvarka.
Šiandien bendrasis pilotavimas plėtojamas tiek Prancūzijoje, tiek Europoje. Tačiau ne visos šios platformos veikia tame pačiame segmente. Kai kurios jų specializuojasi turistinių skrydžių srityje. Pilotai iš esmės siūlo keliones su tais pačiais išvykimo ir atvykimo taškais, kad būtų galima atrasti regioną iš oro. Kitos specializuojasi transporto srityje, kai atvykimo vieta skiriasi nuo išvykimo vietos. Būtent pastarieji siekia konkuruoti su verslo ir komercine aviacija.
Kaip ir brokeriai, šios bendrojo pilotavimo platformos naudos įvairių tipų orlaivius: sraigtasparnius, privačius lėktuvus ir pan.

Sraigtasparnio bendrasis pilotavimas
Sraigtasparnio bendras pilotavimas taip pat įmanomas. Iš pradžių įstatymu buvo nustatytos tam tikros saugos priemonės, dėl kurių viešasis keleivių vežimas sraigtasparniais tapo neįperkamas. Pavyzdžiui, „Tour de Paris” lenktynėse buvo leidžiama skraidinti tik dviejų variklių sraigtasparniais. Kadangi tai buvo apgyvendinta vietovė, kurioje nėra artimiausių surinkimo vietų, DGAC paaiškino, kad reikia sraigtasparnių su dviem „didelio našumo” varikliais.
Nuo 2017 m. birželio 22 d. Valstybės tarybos sprendimo šiai disciplinai nebuvo daroma jokių išimčių: bendro pilotavimo praktika taikoma ir sraigtasparniams. Dabar galima pasimėgauti išskirtiniu skrydžiu, naudojantis trečiosios šalies platforma, kuri sujungia nepriklausomus pilotus ir keleivius.
Sraigtasparniai idealiai tinka trumpiems atstumams, jais galima pasiekti sunkiai pasiekiamas vietas, pavyzdžiui, Sen Tropezo La Manolio oro uostą.
Pateikiame sąrašą misijų, kurioms puikiai tinka sraigtasparnių nuoma:
- VIP pervežimai sraigtasparniais iš vieno taško į kitą(Kanų kino festivalis)
- Helitaxi – sraigtasparnio taksi(pervežimas tarp Nicos ir Monako)
- Pervežimai iš ir į oro uostus(Pervežimas iš Paryžiaus centro į CDG arba Le Bourget)
- Verslo ir įmonių kelionės (klientų seminarai, darbuotojų skatinimo renginiai)
- Skrydžiai sraigtasparniu po miestą(Niujorkas )
- Sporto renginiai(Monako „Grand Prix” arba 6 tautų turnyras)
- Pervežimai į kalnų slidinėjimo kurortus, pvz., Kurševelį, Sankt Moricą arba Gštadą, ir atgal
- Pervežimai į salas(Balearų salos, Korsika )
- Apžvalginiai skrydžiai (Luaros pilys, Dovilis, Normandijos išsilaipinimo paplūdimiai )
- Pirmasis skrydis sraigtasparniu
Bendros kelionės verslo lėktuvu
Mėgaukitės prestižiniu skrydžiu su privataus lėktuvo komfortu už palankią kainą?
Tokį iššūkį pastaraisiais metais nusprendė priimti kelios bendrakeleivių interneto svetainės. Ypač Prancūzijoje privataus lėktuvo bendras pilotavimas įvairėja ir daugėja: bendras pilotavimas Paryžiuje, Lione, Renne, Marselyje, Bordo: pasirinkimo netrūksta.
Skatinami demokratizacijos judėjimo ir „aukščiausios klasės” aviacijos principo išplėtimo, bendri skrydžiai privačiu lėktuvu tampa vis labiau prieinami.
Kiek kainuoja skrydis su antruoju pilotu?
Šiose „nuolaidų” kainų lenktynėse kai kurios platformos skelbia stulbinančias kainas, pavyzdžiui, Paryžius-Londonas – 297 EUR. Nors gali atrodyti, kad tokios kainos neatlaiko jokios konkurencijos, šių skrydžių keleiviai negali iš anksto numatyti.
Iš tikrųjų tai yra „proginiai skrydžiai”, o ne reguliarūs skrydžiai, kad dažniausiai būtų išvengta tuščių skrydžių. Taigi, nors kelionės bendradarbiaujančiu privačiu lėktuvu yra patrauklios dėl kainos, jos suteikia labai mažai lankstumo.
Bendras pilotavimas:verslo aviacijos ribos
Aviacijos „Blablacar” atrodo idealiai tinka verslo aviacijai. Jis leidžia pilotams sumažinti išlaidas, o keleiviams keliauti labai konkurencingomis kainomis. Nepaisant to, jis išlieka ties riba tarp privačios aviacijos ir komercinio transporto. Visų pirma kyla nemažai klausimų, susijusių su sauga, draudimu ir nesąžininga konkurencija.
Neprofesionalūs pilotai
Išplėstinius skrydžius, kuriuose dalijamasi išlaidomis, vykdo neprofesionalūs privatūs pilotai. Šie pilotai turi kvalifikaciją vežti pažįstamus keleivius nemokamais lengvosios aviacijos skrydžiais. Tačiau jie neturi reikiamos kvalifikacijos ir pasirengimo, kad galėtų už mokestį skraidinti nepažįstamus keleivius. Vežant nepažįstamuosius už mokestį, pilotui tenka laikytis tvarkaraščių, skrydžio sąlygų ir rizikuoti atšaukti skrydį esant blogoms oro sąlygoms. Antrieji pilotai turi atitikti žemesnius įgūdžių, patirties ir sveikatos būklės reikalavimus. Dėl to labai padidėja incidentų skrydžio metu rizika.
Kita vertus, verslo aviacija laikosi Viešojo keleivinio transporto (TPP) taisyklių, kurių sąlygos yra daug griežtesnės. Reikalingi mažiausiai du pilotai, kurie turi turėti visas kvalifikacijas, būtinas komerciniam keleivių vežimui. Šie pilotai taip pat turi IFR (skrydžio pagal prietaisus) kvalifikaciją, kuri leidžia jiems skraidyti pagal prietaisus, ypač esant prastoms oro sąlygoms. Priešingai, dauguma neprofesionalių pilotų neturi kvalifikacijos skraidyti pagal šias skrydžių taisykles.
Netinkami lengvieji orlaiviai
Pagal bendro pilotavimo modelį naudojami orlaiviai dažnai yra vienmotoriai keleiviniai orlaiviai. Juos pilotuoja vienas pilotas, jie turi siauras kabinas ir labai ribotą skrydžio nuotolį.
Verslo aviacijoje taisyklė paprasta: „du pilotai, du varikliai”. Visi orlaiviai turi būti dvimotoriai (išskyrus Pilatus PC-12 ir TBM 850 nuo 2017 m.), kad gedimo atveju būtų užtikrintas vieno variklio naudojimas. Be to, šiuos privačius lėktuvus eksploatuojančios oro transporto bendrovės turi turėti oro vežėjo pažymėjimą (AOC). Tai pagrindinis patvirtinimas, kuriuo užtikrinama aukšto lygio orlaivių techninė priežiūra ir griežta pilotų kvalifikacijos kontrolė. Tačiau nei pilotai mėgėjai, nei skraidymo klubai neturi AOC, kuris garantuotų, kad jie gali skraidinti keleivius geriausiomis įmanomomis sąlygomis.
Be to, šiose bendradarbiavimo platformose siūlomi lengvieji orlaiviai yra gana lėti, su siauromis kabinomis, nedaug sėdimų vietų ir ribotu nuotoliu. Jie visiškai netinka verslo aviacijai. Tik tokiais pripažinti privatūs reaktyviniai lėktuvai gali atitikti individualiems skrydžiams keliamus reikalavimus. Jų kabinos yra specialiai pritaikytos verslo kelionėms, o jų pajėgumas leidžia skraidyti naktį, esant prastoms oro sąlygoms ir atlikti sudėtingus priartėjimus prie atokių vietovių.
Draudimo trūkumas
Bendradarbiaujant tokiais skrydžiais kaip „Blablacar” kyla didelė draudimo rizika. Tai taikoma ir keleiviams, ir orlaivių savininkams.
Nemokamo pervežimo atveju (išlaidas dalijasi keleiviai ir pilotas) pilotas gali būti laikomas atsakingu tik už įrodytą kaltę, o viršutinė riba vienam keleiviui yra 114 336 EUR, ir „tik dėl nepateisinamos vežėjo kaltės šios ribos galima netaikyti ir skirti visą kompensaciją”.
Jei skrydis, už kurį mokama, vykdomas viešojo transporto sąlygomis, atsakomybė gali būti taikoma už numanomą (ir neįrodytą) kaltę, o maksimali suma vienam keleiviui yra 140 000 EUR. Norėdamas išvengti visos kompensacijos, vežėjas turės įrodyti, kad jo kaltės nėra arba kad avarija įvyko dėl trečiosios šalies kaltės.
Todėl keleiviai, kurie skrenda kaip antrasis pilotas, yra daug mažiau apsaugoti nei tuo atveju, jei jie tai darytų pagal verslo aviacijos teisinę sistemą.
Orlaivių savininkai, nesvarbu, ar tai būtų atskiri juridiniai asmenys, ar skraidymo klubai, taip pat rizikuoja siūlydami savo orlaivius tokio tipo skrydžiams. Nelaimingo atsitikimo atveju gali kilti klausimas dėl jų atsakomybės, ypač baudžiamosios atsakomybės.
Galiausiai, bendras pilotavimas yra komercinės aviacijos riba. Nelaimingo atsitikimo atveju teismai gali perkvalifikuoti skrydį su bendrakeleiviais kaip neteisėtą viešąjį keleivių vežimą. Pagal Prancūzijos transporto kodekso L6236-6 straipsnį vežėjui gresia iki 1 metų laisvės atėmimo bausmė ir 75 000 eurų bauda.
Toks draudimo apsaugos trūkumas primena 2019 m. sausio mėn. įvykusią futbolininko Emiliano Salos avariją. Niekas iš sandorio dalyvių neturėjo oro vežėjo pažymėjimo. Nei orlaivis, nei pilotas neturėjo teisės skraidinti keleivių komerciniais skrydžiais, todėl šiandien labai sunku nustatyti atsakomybę už šią tragišką avariją.
Įmonės, kurios verslo kelionėms nuolat naudoja privačius lėktuvus, negali sau leisti kreiptis į antrąjį pilotą. Draudimo rizika yra per didelė. Įmonės turi vežti savo darbuotojus kuo saugesnėmis sąlygomis, turėdamos visišką draudimo apsaugą, kad apsaugotų savo darbuotojus ir reputaciją.
Apgaulingų prekių vežimo rizika
Bendradarbiaujant vykdomi skrydžiai lėktuvu nėra skrydžiai, atitinkantys viešojo transporto taisykles. Todėl orlaiviams netaikomi muitinės patikrinimai ir Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) atliekami patikrinimai. Šiais skrydžiais galima diskretiškai ir be orlaivio piloto žinios gabenti narkotikus.
Gali būti taikoma teisinė piloto atsakomybė, kaip parodė „Air Cocaïne” byla, kurioje du profesionalūs prancūzų pilotai buvo įtraukti į narkotikų gabenimą.

Bendrasis pilotavimas neatitinka verslo keliautojų reikalavimų
Bendras lėktuvų pilotavimas mažai atitinka įmonių ir verslo keliautojų poreikius. Verslo keliautojams reikia individualių sprendimų, kurie puikiai atitiktų jų įmonės verslo kelionių politiką.
Be to, šiose platformose siūlomi lengvieji orlaiviai visiškai nepritaikyti verslo ar pasiturinčių keliautojų vežimui.
Galiausiai nelaimingų atsitikimų rizika yra didesnė nei viešajame transporte, o draudimo apsauga yra nepakankama, kad apsaugotų įmones ir darbuotojus. Deja, nelaimingi atsitikimai, kurie reguliariai įvyksta turistinėje aviacijoje, primena, kad verslo kelionėms reikia kreiptis į kompetentingus ir apdraustus specialistus.
Privačių lėktuvų bendras pilotavimas gali būti pigus sprendimas trumpiems skrydžiams po regioną, bet ne verslo kelionėms. Geriausias būdas skraidyti visiškai saugiai ir geriausiomis sąlygomis vis dar yra kreiptis į specializuotą oro transporto brokerį, pavyzdžiui,AEROAFFAIRES. Esame pasiryžę rasti jums geriausius sprendimus, atitinkančius jūsų reikalavimus.
Privataus lėktuvo nuomos skaičiuojamųjų kainų pavyzdžiai:
– Paryžius – Dovilis 4 ar mažiau keleivių, nuo 4200 eurų be PVM
– Paryžius – Arkašonas 4 ar mažiau keleivių, nuo 7 100 EUR be PVM
– Paryžius – Biaricas 4 ar mažiau keleivių, nuo 7 800 EUR be mokesčių
Užsisakykite pasiūlymą dabar naudodamiesi mūsų internetine forma.
SuAEROAFFAIRES komanda galite susisiekti visą parą veikiančiu telefonu +33 (0)1 44 09 91 82 arba el. paštu info@aeroaffaires.com
©Fotografijos: Pixabay: SnottyBoggins, Pixel2013, InsightPhotography