Verslo aviacija yra intriguojantis sektorius. Iš šalies sunku apžvelgti visus rinkos dalyvius. Nuo oro transporto brokerių iki oro linijų – visos grandinės grandys bendradarbiauja, kad organizuotų specialiai pritaikytą verslo kelionę: teigiama, kad vidutiniškai 1 000 žmonių dirba kartu, kad privatus skrydis vyktų sklandžiai. Paaiškinsime, kaip veikia pagrindiniai su jūsų privačiu skrydžiu susiję dalyviai:
Verslo lėktuvų pasaulis keliais skaičiais
Verslo aviacija – tai visi specialiai pritaikyti skrydžiai, vykdomi ne turistiniais tikslais. Ši oro transporto šaka – tai visi skrydžiai privačiais orlaiviais, užsakyti pas oro vežėją.

Viešasis transportas – specialiai pritaikytos aviacijos pagrindas
Verslo aviacijos skrydžiai yra viešojo transporto skrydžiai, atitinkantys Prancūzijos civilinės aviacijos kodekse pateiktą apibrėžtį. Prancūzijos civilinės aviacijos kodekso L330-1 straipsnyje apibrėžta viešojo transporto (TP) arba viešojo keleivių vežimo (TPP) sąvoka: „Viešasis oro transportas – tai keleivių, krovinių arba pašto vežimas orlaiviu iš pradinio taško į paskirties tašką už užmokestį. Viešojo oro vežėjo veiklai vykdyti būtina turėti licenciją oro susisiekimui vykdyti ir oro vežėjo pažymėjimą (AOC), kuriuos išduoda administracinė institucija pagal Conseil d’Etat nutarimu nustatytas sąlygas ir 1992 m. liepos 23 d. Reglamento (EEB) Nr. 2407/92 dėl oro vežėjų licencijavimo, pridėto prie šio kodekso, nuostatas
Didelė plėtra dešimtajame dešimtmetyje
XX a. septintajame dešimtmetyje Jungtinėse Amerikos Valstijose pradėjusi veikti verslo aviacija greitai išplito į daugelį Europos šalių. Pirmieji oro brokeriai, tenkindami įvairius poreikius, į Prancūziją atvyko praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje:
- Suteikti greitą ir ekonomiškai efektyvų nuomos sprendimą;
- Patenkinti didelių grupių, kurios atsisakydavo nuosavų orlaivių, nes jie buvo per brangūs, poreikius;
- Siūlyti skrydžius, kurie yra daug lankstesni nei komerciniai skrydžiai.
AEROAFFAIRES buvo viena iš privačių lėktuvų užsakomųjų skrydžių pradininkių Europoje. Rinka pamažu plėtėsi. Keli verslininkai ir investuotojai leidosi į šią avantiūrą. Šiandien Prancūzijoje yra apie dešimt verslo aviacijos brokerių.
Nuolat besikeičiantys skaičiai
- Daugiau nei 20 milijardų dolerių apyvarta kasmet.
- Europoje 2019 m. užfiksuota daugiau nei 800 000 verslo skrydžių.
- Daugiausia privačių orlaivių skrydžių Europoje įvykdėPrancūzija (150 000 skrydžių), aplenkusi Vokietiją ir Jungtinę Karalystę.
- Paryžiaus le Buržė oro uostas yra judriausias Europos verslo aviacijos oro uostas. 180 000 keleivių per metus ir daugiau kaip 53 000 judėjimų 2019 m.
- Vidutinė lengvojo privataus lėktuvo, kurio skrydžio nuotolis 3 130 km, užsakymo kaina: 3 000 eurų per valandą
- Vidutinė tolimųjų reisų privataus lėktuvo, kurio nuotolis 14 600 km, užsakymo kaina: 6 000 EUR per valandą
Keleiviams pritaikytos aviacijos privalumai
- Taupomas laikas: vidutiniškai 15 minučių laukimo prieš lėktuvui pakylant.
- Lankstumas: privačiu lėktuvu galima pasiekti 3 000 Europos oro uostų, įskaitant didžiausius oro uostus, palyginti su 300 oro uostų, kuriais skrendama komerciniais skrydžiais.
- Produktyvumas: 90 % keleivių mėgsta ramybę ir tylą privačių lėktuvų salonuose, kad galėtų dirbti.
- Komfortas: galimybė naudotis privilegijuotomis privačių lėktuvų terminalų erdvėmis. Skrydžio metu moderniai įrengtame patogiame lėktuvo salone galima atsipalaiduoti.
- Privatumas: privačios erdvės leidžia išvengti kontakto su kitais žmonėmis. Be to, kai kuriuose oro uostuose, pavyzdžiui, Kanų, galite privažiuoti prie pat lėktuvo vartų.
- VIP paslaugos: pervežimas automobiliu ar sraigtasparniu, specialiai pritaikytas maitinimas, specialus krovinių gabenimas: galima įvykdyti visus keleivių pageidavimus.
Kaip užsisakyti skrydį privačiu lėktuvu?
Aviakompanijos, tarpininkai ir privatūs terminalai yra tarpusavyje susiję ir bendradarbiauja. Šie 3 pagrindiniai verslo aviacijos dalyviai gali užsakyti privataus lėktuvo skrydį. Tačiau praktiškai brokeris geriausiai gali atsakyti į užsakymo užklausą. Paaiškiname:
Tarpininkas – privilegijuotas kliento ir keleivio kontaktinis asmuo
Tarpininko vaidmuo užsakant privatų lėktuvą
Oro linijų brokeriai yra oro linijų bendrovių verslo paslaugų teikėjai. Jie atsakingi už klientų paiešką ir skrydžių organizavimą savo klientų vardu. Jie laikomi keleivių prašymų tarpininkais ir pritaiko savo paslaugas kiekvienam klientui. AEROAFFAIRES generalinis direktorius François Xavier Clercas aiškina: „Būdami tarpininkai, mes suteikiame jums prieigą prie tūkstančių orlaivių ir oro uostų per vieną kontaktinį centrą. Mes padedame jums atlikti užsakymą ir užtikriname operatyvinį stebėjimą prieš skrydį, jo metu ir po jo”
Brokeriai turi prieigą prie savo technologijų, leidžiančių realiuoju laiku nustatyti visus laisvus orlaivius visame pasaulyje. Jie atlieka kryžminę daugiau kaip 7 000 orlaivių iš 1 200 oro linijų, kad galėtų pasiūlyti geriausiai klientų poreikius atitinkantį orlaivį. Pavyzdžiui:
- paryžiuje įsikūrusi oro transporto bendrovė nebūtinai bus finansiškai patraukliausia, jei jos orlaiviai skraidys į Nicą, Ibizą ar Londoną. Tačiau brokerio dėka jis gali palyginti oro linijų bendroves ir rasti arčiausiai jūsų esantį orlaivį.
- tarpininkas gali pasiūlyti bet kokio tipo orlaivį ir leis patenkinti visus jūsų poreikius. Turbosraigtinį lėktuvą, jei tai trumpas kilimo ir tūpimo takas(Courchevel Altiport arba La Môle Saint-Tropez oro uostas), itin lengvą privatų lėktuvą, jei skrendate tik 2 žmonės, vidutinio dydžio privatų lėktuvą, jei jūsų kelionė yra ilgesnė nei 4000 km arba reikia vežti daugiau nei 8 keleivius, ir regioninį lėktuvą 25 žmonių grupei. Taip galėsite rasti idealiai jūsų skrydžio poreikius atitinkantį orlaivį.
- atsižvelgiant į pasirinktus kriterijus (keleivių skaičių, skrydžio trukmę, orlaivio kreiserinį greitį), priklausomai nuo paskirto orlaivio galima numatyti keletą skrydžio misijų (skrydžiai kalnuose, trumpais kilimo ir tūpimo takais, grupiniai skrydžiai, krovinių gabenimas, taksi lėktuvai ir t. t.)
Kai tik klientas patvirtina skrydį, tarpininkas atlieka visus patikrinimus su oro transporto bendrove. Jis įsitikina, kad lėktuvo tipas, įgula ir nusileidimo vieta yra laisvi pageidaujamu laiku. Atlikusi šį patikrinimą, oro transporto bendrovė privačiam terminalui nusiunčia visą pakilimui reikalingą informaciją, kad jis galėtų pasirengti skrydžiui. Tarpininkas palaiko ryšį su privačiu terminalu prieš skrydį ir skrydžio metu, kad suteiktų antžeminę pagalbą. Oro transporto brokeriai siūlo papildomas paslaugas, pavyzdžiui, konsjeržo paslaugas, viešbučių rezervavimą ir jachtų užsakymą.
Tarpininkas, užtikrinantis skrydžių saugą
Brokeris atsako už incidentus. Jis patikrina oro vežėjo pažymėjimą, kad įsitikintų, jog visi jo siūlomi skrydžiai atitinka techninės priežiūros, pilotų sertifikavimo ir kt. standartus. Tarpininkas turi atidžiai pasirinkti oro vežėją ir palaikyti su juo pasitikėjimu grįstus santykius. Be to, brokeris sistemingai tikrina, ar orlaivis ir oro transporto bendrovė turi reikiamą draudimo apsaugą. Minimali draudimo suma yra nuo 10 mln. eurų mažiems orlaiviams iki 500 mln. eurų didesniems orlaiviams. Be to, brokeris prideda papildomą 5 mln. eurų draudimo apsaugą, kad būtų galima prisiimti didesnę atsakomybę.
Tačiau maklerio profesija dar nėra reglamentuojama. Pačiose įmonėse atliekamas verslo auditas, kurio metu įvertinama jų verslo kultūra, organizacija ir finansinis stabilumas. Be to, visi geri brokeriai yra profesinių asociacijų:Europos verslo aviacijos asociacijos (EBAA) ir Nacionalinės verslo aviacijos asociacijos (NBAA) nariai. Šiose asociacijose užmezgami partnerystės ryšiai, o diskusijų metu sprendžiami verslo aviacijai būdingi klausimai. Suvokdami šiandienos iššūkius, brokeriai yra įsipareigoję gerinti keleivių patirtį ir kartu imtis veiksmų planetai apsaugoti.
Oro linijų bendrovės, atsakingos už operatyvinę veiklą
Aviakompanijos vaidmuo užsakant skrydį
pasaulyje skraido 4 600 privačių lėktuvų. Aviakompanijos turi savo arba privatiems savininkams priklausančių orlaivių parkus. Ši gudrybė leidžia naujų modelių privačių reaktyvinių lėktuvų savininkams išlyginti metines techninės priežiūros išlaidas. Kaip aiškina vienas verslo aviacijos dalyvis: „Už 1,5 mln. dolerių gaunate naudotą „Cessna Citation Mustang”, kuris veikia visu pajėgumu, įskaitant dalis ir darbą. Tada yra fiksuotos metinės išlaidos, siekiančios apie 350 000 eurų, įskaitant trijų įgulos narių atlyginimus, draudimą, oro uosto pagalbą… ir vienos skrydžio valandos kaina – apie 1 000 eurų. Tokiu būdu orlaivį nuomojame po 1950 eurų už valandą, o savininkui mokame 1750 eurų, taigi jis gauna 750 eurų maržą už skrydžio valandą. Jei nuomojame jo orlaivį 350-400 valandų per metus, jis gali padengti pastoviąsias išlaidas ir naudoti savo orlaivį už savikainą „.
Oro linijų operatoriai brokeriams siūlo orlaivių užimtumą ir kainas. Aviakompanijos labai retai turi tiesioginių klientų, nes jos visų pirma yra atsakingos už savo orlaivių parko valdymą, įgulos planavimą ir operacijas. Todėl brokeriai padeda klientams užsisakyti skrydį.
Patvirtinę skrydį ir oro uostus, operatoriai parengia orlaivį su atitinkama įgula ir skrydžio planą. Jie patikrina, ar visi pilotų, įgulos ir orlaivio tvarkaraščiai suderinti, kad nebūtų vėluojama pakilti. Tuomet jie perduoda skrydžio planą keleiviams, brokeriams ir privatiems terminalams, kurie jį perima.
Aviakompanija, kuriai taikoma daugybė taisyklių
Aviakompanijos, kaip orlaivių valdytojos, turi daug pareigų. Jos turi gauti oro vežėjo pažymėjimą (AOC), susijusį su bendrojo vežėjo sąvoka. Šis pažymėjimas suteikia joms teisę skraidinti keleivius orlaiviais. Šis patvirtinimas įrodo, kad oro transporto bendrovė atitinka visus saugos, finansinių investicijų, vidaus organizacijos, komandos mokymo ir veiklos įgūdžių reikalavimus, kad keleiviai galėtų mėgautis kokybiškais skrydžiais. Techninės priežiūros skyrius atlieka visus kapitalinio remonto darbus – nuo kasdienės priežiūros iki pagrindinių vizitų. Jei techninio patikrinimo nevykdysite, trumpuoju laikotarpiu galite sutaupyti pinigų. Tačiau ilgainiui tai gali sukelti saugos trūkumų. Orlaivio ilgaamžiškumas priklauso tik nuo specialistų reguliariai atliekamų patikrinimų. Tuo skiriasi tokios oro transporto bendrovės, kaip „Vistajet” ar „Netjet”, nuo orlaivių savininkų, kurie vykdo skrydžius su antruoju pilotu.
Be to, kai oro transporto bendrovė eksploatuoja naują orlaivį, pilotas prie jo vairo lieka tas pats visiems laikams: patirtis ir techninis orlaivio išmanymas yra būtini saugiam ir individualiam skrydžiui. Aviakompanijos, kaip saugos garantai, daro viską, kas nuo jų priklauso, kad klientai jomis 100 % pasitikėtų. Aviakompanijos reguliariai praneša savo duomenis. Jos taip pat suteikia klientams galimybę susipažinti su visomis su orlaiviu susijusiomis išlaidomis.
Kiekvienoje šalyje valdžios institucijos stebi oro eismą ir užtikrina, kad būtų laikomasi vietos taisyklių. Prancūzijoje DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) kontroliuoja oro erdvę ir verslo aviacijos pramonę. DGAC atlieka keletą užduočių: prižiūri oro saugą ir saugumą, prižiūri ekologinį perėjimą, prižiūri visą oro navigaciją, reguliuoja oro transportą, moko pilotus, tarptautiniu mastu propaguoja prancūzų praktinę patirtį ir kompensuoja keleiviams skrydžių vėlavimo ar atšaukimo atvejais.
Oro uostų aptarnavimo ir terminalų vaidmuo
Handlingas, dar žinomas kaip FBO (Fixed Based Operators) arba privatūs terminalai, yra privačios oro uostų zonos, specialiai skirtos verslo aviacijai. Vos tik gavę aviakompanijos prašymą, angingai organizuoja skrydį. Terminalai ir oro transporto bendrovės pasirašo sutartis. FBO yra atsakingi už degalų pylimą, orlaivių stovėjimo vietas ir angarus, valymą ir, jei reikia, orlaivių techninę priežiūrą.
FBO yra pagrindiniai klientų kontaktiniai asmenys. Jie pasitinka keleivius VIP salėse, organizuoja orlaivį pagal kliento pageidavimus, paruošia krovinių skyrius specialiems kroviniams vežti ir atlieka saugumo ir imigracijos patikrinimus muitinėje.
JETEX, „Skyvalet” ir „Signature” yra rinkoje pirmaujančios FBO. Jie yra puikūs tarpininkai tarp oro transporto bendrovių, muitinių, keleivių, brokerių, oro uostų ir konsjeržo tarnybų.
Kas mums iš to?
Verslo aviacijoje dalyvauja daugybė dalyvių, kurie visi koordinuoja savo veiksmus siekdami pasiūlyti geriausią klientų patirtį. Kiekvienas dalyvis yra tarpusavyje priklausomas ir palaiko kitus, visi jie supranta, kad yra vieni kitiems reikalingi, jei norima, kad verslo aviacijos rinka veiktų ilgą laiką. Tarpininkas atlieka pagrindinį vaidmenį – jis yra užsakymo proceso vadovas. Aviakompanija rūpinasi visais aeronautikos aspektais, o privatūs terminalai rūpinasi skrydžio parengimu prieš pakilimą.
Per dabartinę koronaviruso krizę privačių lėktuvų skrydžių skaičius išaugo 20-25 %. Taip atsitiko dėl padidėjusio medicininių evakuacijų skaičiaus ir suintensyvėjusio krovinių gabenimo oro transportu. Taigi verslo aviacija atlieka lemiamą vaidmenį šioje precedento neturinčioje krizėje. Daugiau informacijos rasite mūsų straipsniuose: Kaip išsinuomoti privatų lėktuvą? Kaip keliauti privačiu lėktuvu?